Locus de Consummatione Saeculi - pagina 267
College-dictaat van een der studenten
265 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). echter deze vraag over: maar hoe komt het dan. dat ge waar komt dat Nervenleib zoo opeens vandaan? Het Pantheïsme evenwel kan geen begin stellen en vandaar, dat men kwam
Daarbij
bleef
sterft; en:
men
uitwendige lichaam aan Zoo ook immers gaat het met de nagels, het haar enz.; het is als het ruien der vogels, de nieuwe veeren hebben zich reeds gezet vóór het ruien. Dood gaan, sterven is dus eenvoudig niets anders dan dat ge ruit; uwe oude veeren vallen uit en de nieuwe komen op. Hoe ge dan aan die aanzetsels van nieuwe veertjes komt? Wel, dat zit 'em in het avondmaal. De persoon van den Christus toch is „geistleiblich" door deze Zijne macht komt Hij in brood en wijn: de hemelsche krachten neem ik dientengevolge in dat brood en dien wijn in mijn lichaam op en zoo wordt dat nieuwe lichaam, dat Nervenleib langzamerhand geformeerd; en als het eenmaal door trouw en veelvuldig bezoek van het avondmaal klaar is, dan kan ik dat andere Leib wel missen. de vierde
tot
heeft,
of
laatste
terwijl
stelling:
dit
groeit daaronder reeds dat andere lichaam.
:
Niemand minder dan de pas gestorven uiteengezet en verdedigd
;
Delitzsch heeft dat stelsel uitvoerig
noemt
het avondmaal
het middel der opstanding.
hij
Deze theorie moest daarom wel leiden tot de voorstelling, dat alleen de geloovigen opstaan, wijl immers alleen, die ten avondmaal gaan, deel hebben aan de opstanding. Metterdaad vindt men dan ook reeds bij de „Hochkirkhchen" in Engeland deze opinie, dat alleen de priester van hun kerk het sacrament des avondmaals kan toedienen en de „chaplain" (d. i. iedere dienaar van eene andere kerkgemeenschap) niet; zoodat al wie niet tot deze „Church of England" hoort, ook niet kan opstaan.
Dat
het verderfelijke van de pantheïstische theorie. Zij leert, dat alleen kunnen opstaan. Doch dit geheele stelsel druischt in tegen de
is
de geloovigen
uitgesproken
duidelijk
zullen opstaan
12
Mare.
:
om
24.
Tovtc nXavccG&s,
fur/
der
leer
Heilige
Schrift,
dat
menschenkinderen
alle
worden voor den rechterstoel van Christus. Jezus het antwoord op deze gansche theorie
gesteld te
Hier geeft
stdótsg rag ygacpccg,
[ii^ds
trjv
:
Sia
dvvaynv tov @eov-
Lezen we nu de getuigenissen der Schrift. ,Joh. 5 25, 28 en 29. Merk op de tweeërlei beteekenis van het woord dvdcraaig. In VS. 28 immers zijn allen bedoeld want er wordt gezegd, dat zij in tweeën :
zullen uiteengaan oT ra èya&a Tton^aavreg elg ccvccGtaatv
VS.
25
is
categorie
KQLOsag. Hier
blijkbaar
is
alleen
dus
slg dvciaTaaiv
dvccataaig
^corjg.,
oi 8\
genomen „sensu
xk (pavla TCQU^avrsg
generali".
Maar
in
sprake van hen, die in vs. 28 en 29 in de eerste
genoemd worden, dus „sensu praegnante."
Opmerkelijk
is,
dat er in vs. 25
bij
on, egx^rai
mga deze woorden staan: Kal Doch door het
VVV iouv- Daarop beroepen zich juist die Vermittlungstheologen.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 267](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's