GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 267

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 267

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

265 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). echter deze vraag over: maar hoe komt het dan. dat ge waar komt dat Nervenleib zoo opeens vandaan? Het Pantheïsme evenwel kan geen begin stellen en vandaar, dat men kwam

Daarbij

bleef

sterft; en:

men

uitwendige lichaam aan Zoo ook immers gaat het met de nagels, het haar enz.; het is als het ruien der vogels, de nieuwe veeren hebben zich reeds gezet vóór het ruien. Dood gaan, sterven is dus eenvoudig niets anders dan dat ge ruit; uwe oude veeren vallen uit en de nieuwe komen op. Hoe ge dan aan die aanzetsels van nieuwe veertjes komt? Wel, dat zit 'em in het avondmaal. De persoon van den Christus toch is „geistleiblich" door deze Zijne macht komt Hij in brood en wijn: de hemelsche krachten neem ik dientengevolge in dat brood en dien wijn in mijn lichaam op en zoo wordt dat nieuwe lichaam, dat Nervenleib langzamerhand geformeerd; en als het eenmaal door trouw en veelvuldig bezoek van het avondmaal klaar is, dan kan ik dat andere Leib wel missen. de vierde

tot

heeft,

of

laatste

terwijl

stelling:

dit

groeit daaronder reeds dat andere lichaam.

:

Niemand minder dan de pas gestorven uiteengezet en verdedigd

;

Delitzsch heeft dat stelsel uitvoerig

noemt

het avondmaal

het middel der opstanding.

hij

Deze theorie moest daarom wel leiden tot de voorstelling, dat alleen de geloovigen opstaan, wijl immers alleen, die ten avondmaal gaan, deel hebben aan de opstanding. Metterdaad vindt men dan ook reeds bij de „Hochkirkhchen" in Engeland deze opinie, dat alleen de priester van hun kerk het sacrament des avondmaals kan toedienen en de „chaplain" (d. i. iedere dienaar van eene andere kerkgemeenschap) niet; zoodat al wie niet tot deze „Church of England" hoort, ook niet kan opstaan.

Dat

het verderfelijke van de pantheïstische theorie. Zij leert, dat alleen kunnen opstaan. Doch dit geheele stelsel druischt in tegen de

is

de geloovigen

uitgesproken

duidelijk

zullen opstaan

12

Mare.

:

om

24.

Tovtc nXavccG&s,

fur/

der

leer

Heilige

Schrift,

dat

menschenkinderen

alle

worden voor den rechterstoel van Christus. Jezus het antwoord op deze gansche theorie

gesteld te

Hier geeft

stdótsg rag ygacpccg,

[ii^ds

trjv

:

Sia

dvvaynv tov @eov-

Lezen we nu de getuigenissen der Schrift. ,Joh. 5 25, 28 en 29. Merk op de tweeërlei beteekenis van het woord dvdcraaig. In VS. 28 immers zijn allen bedoeld want er wordt gezegd, dat zij in tweeën :

zullen uiteengaan oT ra èya&a Tton^aavreg elg ccvccGtaatv

VS.

25

is

categorie

KQLOsag. Hier

blijkbaar

is

alleen

dus

slg dvciaTaaiv

dvccataaig

^corjg.,

oi 8\

genomen „sensu

xk (pavla TCQU^avrsg

generali".

Maar

in

sprake van hen, die in vs. 28 en 29 in de eerste

genoemd worden, dus „sensu praegnante."

Opmerkelijk

is,

dat er in vs. 25

bij

on, egx^rai

mga deze woorden staan: Kal Doch door het

VVV iouv- Daarop beroepen zich juist die Vermittlungstheologen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 267

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's