Locus de Consummatione Saeculi - pagina 292
College-dictaat van een der studenten
290 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). roeping
en
verplichting
lieeft.
Zij
ontvangen ook een verschillend loon: die In de openbaring der heerbij enz.
talenten ontving, krijgt er nog drie
drie
lijkheid is er derhalve
Nu
staat
er
een verschil in de mate. eene andere gelijkenis naast deze, die schijnbaar
intusschen
andere conclusie n.l. die vmi de arbeiders. Ook al was hier duur van arbeid, toch krijgen bij de uitbetaling van het loon allen evenveel t. w. één penning. Vanwaar komt de schijnbare tegenspraak tusschen deze beide gelijkenissen? Dit ligt in de onderscheiding van staat en stand, zaligheid en heerlijkheid. Daarop moet bijzonder gelet; want onderscheidt men dit niet, dan raakt men altijd in de war in de Heilige Schrift, en komt men of tot het wegcijferen van alle loon, öf tot het omgekeerde, de loonstheorie van Rome.
leidt
tot
verschil
eene
in
De staat is iemands positie. De stand is de graad of rang, dien hij in die positie inneemt. De staat, de positie van allen is, dat zij burgers in het koninkrijk der hemelen dat is het begrip der zaligheid, der aarriQia; deze staat staat tegenover den staat des doods; de staat beslist dus: men is dood of levend, burger des hemels of der hel. (Evenals men ten opzichte van onzen Staat burger van Nederland is of vreemdeling). Dien status ontvangen dus alle heiligen. Die status is voor allen gelijk. Doch in den stand, in den rang, welken de heiligen als burgers van het koninkrijk der hemelen innemen is een zeer groot verschil. Daar zal eene harmonie wezen, doch dat onderstelt juist verschil in rang. Sommigen zullen er zitten op tronen. Er zullen er zijn, die invloed zullen uitoefenen, en andezijn,
Er zal dus eene zekere zedelijke heerschappij des eenen over den andere bestaan. Dat is een eerste verschilpunt. Een tweede is dit, dat aan den een meer goederen, meer schatten zullen worden toebetrouwd dan aan den ander. En ten derde leert de Schrift ons, dat er ook eene hoogere mate van glans, eere en schittering der 86è,a. aan den een dan aan den ander zal toevallen; en dit alles wordt niet afhankelijk gesteld van eene vrijmachtige beschikking Gods in het oordeel, maar van eene rechterlijke uitspraak, die gaat over het leven van Gods kinderen op aarde. Het is eene rechte7'lyjke daad. Er is een ethisch verband tusschen het leven van Gods kinderen op aarde en hun stand
ren, die invloed ondergaan.
in
den hemel.
wanneer men zich op dit schriftuurlijke standpunt heeft geplaatst, overwint men èn het pseudo-Gereformeerde èn het Roomsche standpunt. Het Roomsche, omdat zoo zelfs iemand met eene eindelooze reeks van goede Eerst
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's