GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 283

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 283

College-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

281

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

geen gerechtigheid, maar physieke ontwikkeling van het ethische leven. Zoo is het standpunt der Rationalisten. Er is eenvoudig groei of kanker van het ethische leven. Er is geen judicium, de vraag naar straf of loon is zelfs geheel buitengesloten. Het is immers eenvoudig een groeien. En een boom groeit, hetzij hij bloeit of verkankert en v^'ie zal daarom dien boom veroordeelen ? Zoo ook is het immers met het dier ? — Door deze opvatting van het ethisch leven als een physiek

komt derhalve

Dit

neer:

hierop

er

is

;

is eigenlijk het ethisch leven geheel op zij gezet en daarom kan er van rechtspraak, van vrijspraak of vonnis, geen sprake zijn. Op deze lijn bewegen zich vele richtingen o. a. de Ethischen, die voor de rechtvaardigmaking de heiligmaking in de plaats hebben geschoven. Doch het

proces,

standpunt

des

Evangelies

niet de heiligmaking,

rechtvaardigmaking

de

is

daar het ons

beslist,

leert,

dat

alleen de vergeving der zonde over onze zaligheid

deze: gelooft

is

rechtvaardigmaking,

de

is

daartegen

strijdt

De eenige levensvraag

beslist.

Dat

maar

Hun

grond.

gij

in de

vergeving uwer zonde ?

komt de heiligmaking

daaruit

voorstelling

als

vrucht,

dus absoluut verwer-

is

pelijk.

Op dezelfde lijn staat Sdüeiermacher, die eene voorstelling heeft, waarbij van het supremura judicium niets anders wordt gemaakt dan de absolute scheiding van de kerk en de wereld. Daarin zit dezelfde gedachte als die van de Ethischen, daar volgens hem de kerk dan tot absolute heiligheid is gekomen. Het antidilaviaansche stelsel van de Epicuraeërs en alle Materialisten, eeuw weer is verdedigd door Hartman en waarvan de grondtrek is het bekende woord: „Laat ons eten en drinken en vroolijk zijn, want morgen sterven wij." 4. Daar is nog een ander, een gemengd standpunt, dat van het judicium supremum maakt een oordeel over de nog bij Christi wederkomst levenden, dat niets anders omvat dan datgene, wat een iegelijk ondergaat, die voor dien 3"'.

dat in onze

tijd sterft.

Het

dat er een laatste oordeel zal plaats grijpen, wordt uitvoerig gecon-

feit,

stateerd in de Schrift: a.

door Christus zelf; zie: Matth. 24

h.

in

Rom. 14

20

:

c.

:

10,

Acta 17

:

:

31. Matth. 25

31, 2 Cor. 5

:

10,

1

:

31 enz.

Thess. 4

:

16,

Openb.

12 enz.

in het

Oude Testament

b.

v.

Daniël 7

:

9 enz.

Daartegenover staat ook reeds in de Heilige Schrift het roepen van degenen, die het oordeel ontkennen, zie b. v. Jes. 22 13, Maleachi 2 17, als getuigenissen, niet van de geloovigen, maar van de ongeloovigen, die dan ook door :

:

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 283

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's