Locus de Consummatione Saeculi - pagina 435
College-dictaat van een der studenten
103
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
doch hierover spreken we niet. Maar zeggen we, dat er organisme van wetenschappen een eigen veld is, dat door de Theologie wordt ingenomen, dan spreekt het vanzelf, dat het generale subject van alle wetenschappen saam een mensch moet zijn. Één organisme met twee subjecten kan niet bestaan en is een ondenkbaar iets. "Wel bestaat de uitdrukking Siameesche tweeling-broeders,- maar daaruit kan niets geconcludeerd, omdat men niet weet, hoe zulke wezens bestaan. Gelijk er in het dier maar één subject is, zoo is er ook in den mensch maar één subject, want waren er twee of meer subjecten, dan zouden er ook meer organismen in den mensch bestaan, omdat elk subject door een eigen organisme werkt De eenheid van subject maakt de onderscheiden deelen tot een organisch geheel neemt inen het subject weg dan is er geen organisme meer en gaat het lichaam onmiddellijk tot ontbinding over. We stellen ons dus op dit standpunt, dat de wetenschap één organisch geheel is en dat er in dat ééne organisme een organisch deel is, dat theologie heet. Wat is nu het subject in de theologische studie ? Is het hetzelfde als het subject in de juridische, logische, natuurkundige en medische studiën ? Antv^^ Dat subject is niets anders dan de e n s c h e 1 ij k e logos. Het is het menschelijk bewustzijn, dat subject is van het organisme der wetenschap. Met logos of het bew^ustzijn van den mensch wordt niet bedoeld de logos van A of B, want wetenschap is gemeen goed van heel het me-n schelijk geslacht, en wel zoo, dat de studiën van iemand in Afrika helpen voor die van Rusland; dat die uit de lO'-^e eeuv/ in de hand werken met die uit de zesde eeuw b. v. of uit den voor-Christelijken tijd. Het is alles één organische arbeid. Daarentegen wordt wel met den menschelijken logos bedoeld de i d e ë e 1 e logos van het menschelijk geslacht. Wil men dus prijsgeven het wetenschappelijk karakter der theologie en zeggen „Ze is geen wetenschap" dan kan men haar buiten de G-ratia Communis halen en naar willekeur met haar gaan sollen; zegt men evenwel neen, dan moet ze een eigen terrein innemen in het organisme der wetenschappen en moet ze met die wetenschappen eenzelfde subject hebben, als de logische, juridische, medische en natuurkundige studiën. Deze laatste nu zijn niet te kennen uit de Gratia qualificaties bezitten,
in
het
groote
;
m
:
Specialis
Alzoo
maar is
subject opkoynt. krijgt
men
leven,
dank
uit de Gratia
het uit de
De drang naar wetenschap en het vermogen om te studeeren maar is iets, wat men in het natuurlijk
niet door wedergeboorte, zij
de Gratia Com^munis, bezit.
Logisch denken, clusies
en
Communis.
Gratia Communis, dat ook voor de theologische studie het
goede
redeneeron
dialectiek,
zijn
bekwaamheid
instrumenten
voor
de
in
het trekken van con-
theologie.
Deze gegevens
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 435](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's