Locus de Consummatione Saeculi - pagina 622
College-dictaat van een der studenten
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). kleinere kringen dit
verschijnsel
eigen
bestuur
met eigen voor.
besturen.
Waar
optreden.
gezag van het rijk en een
er
gezag bestaat, doet zich altoos
monarch verschillende kringen met een
dat onder den
Men kan dus niet zeggen, wanneer er een éénhoofdig communaal gezag van gewesten en steden bestaat, dat
daar de monarchie een forma mixta is van monarchie vermengd met aristocratie. Dit heeft er niets mee te maken, het is een ^srd^cxatg slg aXXo yévog, een overgang tot andersoortige begrippen. Spreken wij van monarchie, aristoc r a t i e en democratie, dan bedoelen we uitsluitend het regimen over de rijkseenheid. Zoo is ook ons land eene monarchie, niettegenstaande de verschillende gewesten autonoom bestuurd woorden. In Amerika bestaat eene democratie, niettegenstaande elke staat een eigen gouvernement heeft. De gansche voorstelling dus, alsof de monarchie een forma mixta ware is ongezond en onwaar. Hoe komt dit? Antw. Deze drie vormen, monarchie, aristarchie en demarchie zijn overgeno:
men
nit de Grieksche Philosophie
van
Aristoteles, die alleen
de kleine Grieksche
welke slechts steden waren met bijbehoorend grondgebied. Athene was geen rijk, geen monarchie, maar het was de stad Athene met haar veroverde koloniën. In die staatjes bestond dus alleen het bestuur van de stad. Rekent men nu niet met de rijkseenheid, maar met de stedelijke overheid, dan berust het gezag bij enkele families, de aristocratie ; bij de poorters, die in de i^ovlrj opkomend, zelf stemden, de democratie ; of ook gelijk op Samos bij den koning, die aan 't hoofd van de stad stond, wij echter zouden zulk een koning van Samos in onze taal eenvoudig burgemeester noemen. Vat men aldus de formae regiminis, monarchie, aristarchie en demarchie op als stedelijke besturen, dan kan men de vormen gaan mengen. Zoo kan men eene stad hebben, waar al het volk als stem hebbend opkomt en sommige families den voorrang hebben; zoo kan er sprake zijn van een' koning van Samos. Maar dit geldt alleen voor de simpele toestanden ,en het bestuur van eene stad. Doch er moet wel onderscheiden worden. De groote fout en de eindelooze verwarring bestaat nu ten opzichte van het woord democratie hierin, dat Aristoteles zijn grondgedachte van regimen uit dien eenvoudigen toestand van de simpele Grieksche staatjes nam en men deze later overbracht op de gecompliceerde toestanden van rijken en op de rijkseenheid. Onder die rijkseenheid bestonden nu lagere besturen, die daarom formae mixtae genoemd werden, terwijl dit er feitelijk niets mee te maken heeft. Wat we nu behandelen raakt uitsluitend de magistratuur in de rijkseenheid, anders niet. Nu kan de Overheid i)i de rijkseenheid of mmiarcltiscl} of 2h)J(jayrlii^rli of dcimoTjii^cl/ zij)i. In de rijkseenheid todi kan liet l)esiunr liij staatjes
kent,
zooals
Athene,
Sparta
enz.,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 622](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's