GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 468

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 468

College-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Van

§ 5.

het Souver ein gezag.

Ook afgezien van de zonde bestaat er over alles, wat niet zich zelf zijn dankt, zich zelf genoegzaam en in absoluten zin onafhankelijk is, souvereiniteit, en overmits nu alle creatuur volstrekt afhankelijk is van zijn Creator en zonder Zijnen ivil zich noch roeren noch bewegen kan, oorsprong

bezit God de absolute Souvereiniteit in

vereiniteit

zijn eigen

zin

toch

sluit

over al ivat bestaat. Soïi-

aan onafhankelijke aan schepping, zoodat de mensch zelfs over het jjroduct hand of geest deze absolute souvereiniteit niet bezit. In dezen

loortbrenging, d.

van

kan

loijdsten zin

dezen

ontleend

alleen

i.

souvereiniteit

enkel absoluut gezag in,

niet

maar

vr ij machtige beschilcking en wel de beschikking om te

scheppen of

een

ander

lot

fiiet

te

scheppen, zóó of anders

bestellen, het

te

te

gebruiken

te

volstrekt

het creatuur

scheppen, het zulk een of

of niet

te

gebruiken, het

te

bestemmen voor dit of voor een ander doel en eindelijk het in stand te houden of te vernietigen. Daarom kan buiten God niemand eenige souvein aard en strekking met de Zijne overeenkomend, bezitten; in reiniteit, Rem alleen ts se ar clietypiscli en ivezenlyjk, in alle schepsel is de souvereiniteit nooit anders dan ectypisch en afgeleid, en alle divaling op het stuk van het geza,g wordt daaruit geboren, dat men den aard van en de bepaling voor het gezag ontleent aan wat ectypisch in den mensch is in plaats van wat archetypisch is in God. Toch is. deze souvereiniteit als recht van vrijmachtige beschikking niet hetzelfde als het souvereine gezag. S o u V e r e i n e v r ij m a c h t toch geldt tegenover onbewuste zoowel als bewuste, zelfs tegenover levenlooze dingen. liet teit

zijn

Souver ein gezag

zich

richt

beide ivel

tot te

het

daarentegen treedt eerst

bewuste

onderscheiden,

leven

toch

in

het

hangen

oj),

ivaar de souvereini-

Doch al saam, dat het

bewuste schepsel.

ze in dien zin

gezag voortvloeit uit en rust op de souvereine vrijmacht en zulks in

vier-

derlei zin: 1. omdat alleen uit de vrijmacht van den Schepper de schepping van een bewust en zedelijk schepsel opkomt; 2. omdat deze vrijmacht het zóó of anders stellen van de ordinantiën

voor dit schepsel bepaalt;

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 468

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's