Locus de Consummatione Saeculi - pagina 318
College-dictaat van een der studenten
815 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
:
worden
verzadigd
zal
.,Ik
17
uw
met
beeld,
als
ik
zal
op waken."
(Ps.
15.)
„Zalig zijn de reinen van hart, want zij zullen God zien" (Matth. 5 8.) Deze laatste uitspraak mag men niet verwateren. De zaligsprekingen wijzen alle rechtstreeks heen op de eeuwige heerlijkheid. Wie hier onrecht lijdt, zal eenmaal heel de aarde bezitten, waarom nu de wereldsche machten steeds :
strijden:
(Matth.
„Zalig zijn de zachtmoedigen;
want
zullen het aardrijk beerven."
zij
5:5).
Eveneens: (Matth. 5
:
„Zalig
4
coll.
die
zijn,
Luk. 6
:
treuren;
21 „zalig
want
zijt gij,
zij
die
vertroost
zullen
nu weent
worden"
enz.")
Dat wil niet zeggen, dat God hen hier nog wel eens vertroosten zal. Neen, zij zullen, die nu weenen, terwijl de anderen lachen, als die anderen de eeuwige verdoemenis ingaan „waar weening is en knersing der tanden", eeuwig door God den Heere vertroost worden.
maar
Zal deze zaligheid voor allen gelijk zijn
?
De De
tot
En
acoTïjQLa is
de staat, de dó^a is de stand.
staat is hier de relatie, waarin die
staat
is,
dat
eenmaal
we
allen, die
God
zijn.
van Christus
zijn,
de fruitio Dei
zullen hebben.
In een land is maar eene kleine klasse van burgers „hoffahig". Dat duidt een staat aan, waarin men verkeeren moet. Zoo ook hier. De christenen, die ontslapen zijn, zijn tot op de opstanding nog niet „hoffahig". Doch dan ontvangen zij den toegang tot God. En dit nu geldt natuurlijk voor allen gelijk, dat brengt de aard dei' zaak zelf mee, want de staat is gelijk. Allen hebben de zaligheid, allen bezitten de visio ac fruitio Dei Triunius.
Heeft die visio ac
fruitio
dan voor allen
hetzelfde effect?
Het effect, dat zij heeft, is voor ieder secimdmn mensuram jJG't'^onae ejus. Denk u b. v. naast elkander een Mattheus en een Johannes, of een Nahum en een Jesaja. Aan den een is veel rijker instrumenteering van de ziel gegeven dan aan den ander. De een heeft een veel rijker aanleg ontvangen om dieper kennis in zich op te nemen dan de ander. Dit verschil nu in natuur en aanleg is niet toevallig, maar is door God zoo geschapen en heeft daarom eeuwige beteekenis. Dat verschil zal
blijven
voortduren.
in
En daarom
vatbaarheid voor de visio et fruitio Dei van die zaligheid door den een meer
zal
worden ingedronken en genoten dan door den ander. Doch daarom is het geluk van den een niet grooter dan dat van den ander. Er zullen niet gelukkige en gelukkiger wezens zijn. Want meer te krijgen, dan men opnemen kan, maakt niet gelukkig. Denk maar, ook al is het zeer
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 318](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's