Calvinisme en revisie. - pagina 13
11
aan haar vreemd houdt, kent het mysterie
zich
die
nende
liefde"
niet
ting
noch
En ook kan
niet.
dit
uit het verschil in
afgeleid
„die-
geestesrich-
in
temperament en karakter,
onderscheiden stroomingen,
uit de
verschill
der
onder de opeenvolging
die,
der eeuwen, in het menschelijk leven boven
kwamen; want een
principieele geestesrichting heeft dit eigenaardige, dat ze op per-
van
sonen
Neen,
temperament en
allerlei
den geest van
eeuw
elke
vat
karakter
heeft en in
schakeering afteekent.
haai' eigen
een eigen geestesrichting bedoelt iets anders.
komen
richtingen menschelijk
Geestes-
heumstzijn
voort.
Ze
gaan
den wortel van dat
tot
met nood-
menschelijk bewustzijn terug en beheerschen daardoor zakelijkheid
levensuiting,
elke
opkomt. Onze greep zoo
zijn
die
bij
ons
uit
bewustzijn
dit
zoo beperkt en toch de aanleg van ons bewust-
is
omvattend,
al
van ons
alleen uit de noodzakelijke dispositie
dat
altoos
slechts
een
deel
krachten, die in ons bewustzijn schuilen, tegelijk in actie
komen;
maar
iets waarbij
van de kunnen
de ééne mensch den andere dan wel aanvult,
zóó, dat juist daardoor een
iegelijk in zijn
gedachtenkring
Zoo wordt ongemerkt en vanzelf de
eenzijdig moet wezen.
ont-
zaglijke taak, die het menschelijke bewustzijn te vervullen heeft,
onder menschen verdeeld.
maar de
tien vingeren
ontlokken.
het
in
gelijk
derde
is
de
zee
arbeid,
te
die ons voor verspil-
doorklieft,
en eerst uit de saamwerking van volle leven geboren wordt, zoo
rijke,
het in de wereld der geesten. Dit nu gaat niet naar^;r^;e
maar hangt
keus,
af
van neigingen
in
de richting van onzen geest bepalen.
neigingen
ging
snaren,
sociale leven de een ploegt en de ander spint en
dezen gedeelden arbeid het
ook
van
er verdeeling
,is
alle
van kracht aan wat boven onze macht gaat bewaart; en
ling
een
Zoo
Niet elke vinger bespeelt
saam weten aan de snaren het accoord
bij
geboren,
bij
denzelfden
continuiteit ligt,
er
nu
zelf
in deze
en uit gelijke
nei-
onderscheiden personen een geestelijke verwantschap wordt zoo
geestesrichting voort,
mensch
onzen aanleg, die van
En overmits
plant zich
de
liefde
van volk
en
praedispositie
tot volk en
voor
van eeuw
zulk een tot
eeuw
en treedt dientengevolge op als een geestesrichting in het
\
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 51 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 51 Pagina's