GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 213

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 213

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

211

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

macht

enz. Doch deze opvatting wordt van woord tot woord weersproken. Anderen verstonden onder dien ncczéxcov het Romeinsche keizerrijk en onder den avTLKELfisvog de vi/jandige Joden, die de christehjke kerk zouden hebben verwoest, zoo Rome het hun niet had l^elet. Weer anderen beweerden, dat die Antichrist is de jyans van Rome met zijne gansche hiërarchie, terwijl dan b -naxèxav de Duitsche keizer zou zijn (denk aan den strijd der Welfen en Gibellijnen). Nog anderen meenden reeds in de Hervorming de teekenen der parousie des Heeren te zien en beschouwden dan ook Rome als de anti-clrristelijke macht. De uitkomst leerde, hoe men zich in dat alles bedroog. Onze NederduitschGereformeerde kerken hebben dan ook nooit in hunne confessie eene dergelijke opvatting durven ijken. Wel bestond men dat op de Fransche Synoden. Thans, in onze eeuw, ziet men de verschijning van den Antichrist in de

Sociaal-Democratie of in de philosophie, gelijk die in

Doch

al

schen Christus en den Antichrist profetie,

Kant opkwam.

opvattingen stuiten af; daarmede gaat de parallel tus-

dergelijke

teloor.

Immers zoo

sterk persoonlijk

deze

is

dat zelfs aan den Antichrist eene parousie wordt toegeschreven. Ze

moet dus wel opgevat als de verschijning van een bepaald persoon, die niet komt vóór de ccnoataaia, maar juist uit die anoazaaïa voortkomt door de energie van den geest der nlavr]. Noch de haat der Joden, noch de Romeinsche keizer, noch de paus, noch de philosophie dragen dat bepaalde karakter. De ccvtiKsifisvog ontbreekt en bovendien keert men daarbij de orde om eerst moet de anoaraaia komen, niet omgelveerd. ;

van 2 Thess. 2 : 6 en 7. beteekenen de woorden ró v.axB%ov en b yiarÈ%oiv? Deze w^oorden zijn uiterst verschillend verklaard. Sommigen verstaan onder „dg tó aTtov,aXv(p^rivaL avrov èv va savrov -naLQa" de ve7'schyning van den Christus, anderen van den Antichrist. Interpretatie

Wat

1".

van den Christus.

Dan zijne

is

de beteekenis deze, dat de dag van Christus nog niet komt, omdat

verschijning

wordt tegengehouden; en dan

verschijning van den Antichrist eerst vooraf

is

tó Kutéxov

moet gaan;

dit:

dat de

rb yaQ fivarrjQiov

7]dr]

wel is hij reeds gistende in de maatschappij en in de kerk, maar niet tot volle openbaring komen. Want b v.axêxoav, de Christus, kan nog hij komt nog niet en zal eerst dan komen, als de Antichrist uit het midden zal èvsgystrm:

worden weggenomen 2**.

Eer

van den de

(vs.

Ih.)

Antichrist.

Christus

komen

Doch deze komt nog

niet.

moet eerst de Antichrist geopenbaard De woorden van vs. Qh slg zb dno-naXvcp&rjvai.

kan,

zijn.

enz.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 213

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's