GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 715

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 715

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

B83 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). gieten. Hiertoe droegen in niet geringe

hunne

mate de

schriften der Grieksche

vooral die van Plato, die toen ter

pliilo-

bekend begon te worden. Volgens Plato moet de Overheid zorgen voor de zaken der religie en sophen

liet

bij,

tijd

die ordenen.

Nu spreekt vanzelf, waar de Humanisten aan het Christendom den rug toekeerden en niet anders dan Heidensche philosophen waren, die in stille bewondering voortleefden voor de schoonheid, die met de Renaissance uit Byzantium naar Italië was overgekomen, dat deze in hun levens- en wereldbeschouwing zich geen andere voorstelling vormden, dan dat het vanzelf sprak, dat de Souverein van het land tevens meester en baas in de kerk was.

De Reformatie. Wanneer we de Reformatie in twee groote stroom ingen zien uiteengaan dan moet daarbij wel in 't oog gehouden, dat er eigenlijk vier stroomingen zijn. Men spreekt gewoonlijk van een Luthersche en Gereformeerde Reformatie. Dit is in strengen zin genomen juist. In praegnanten zin zijn er metterdaad slechts twee Reformaties geweest, die van Wittenberg en Genève, maar ten opzichte van de quaestie, die we hier behandelen, moeten we tot een helder inzicht in den stand der zaken

van

vier siroomiiujen

spreken

n.l.

de I/utJiersche,

Gereformeerde, Anabaptlstische en Rationalistische. Deze vier hebben van meet af elk een zekere positie ingenomen*

Tusschen de Luthersche en Gereformeerde Reformatie bestaat historisch groote verschil, dat de Luthersche Befor?natie van de vorsten

daarentegen

is

uitgegaan,

dit

terivvjl

de Gereformeerde bijna overal door de vorsten iverd tegengewerkt

moest uitgaan. Daarom kent de Luthersche Reformatie bijna geen martelaars, terwijl de Gereformeerde Reformatie met name in het bloed der martelaren geheiligd is. Ook al was het verschil niet anders dan dit. dan staat de Gereformeerde Reformatie verre in ivaardij boren de en

daarom

va.n het volk zelf

Luthersche, die het zegel van het martelaarsbloed mist.

Het optreden der vorsten aan het hoofd der Reformatie in Duitschland, Scandinavië en Denemarken maakte, dat de zaken veel gemakkelijker gingen. Als de vorst van 't land er voor is, loopt alles vanzelf en bestaat er geen lijden voor degenen, die zicli bij de Reformatorische beweging aansluiten. In ons land evenwel en in Frankrijk, waar de Overheid de Reformatie zelf tegenwerkte, ontstond voor hen, die plichtshalve de Reformatie doorzetten, lijden en verdrukking van allerlei aard.

Vraagt men nu, ivat de vorsten van Duitschland tot het opvatten van de Reformatie gedrongen heeft, dan valt in 't minst niet te ontkennen, dat er onder die vorsten mannen waren, die met hart en ziel de belijdenis der Reformatie waren toegedaan, doch men vergist zich zeer. als men meent, dat

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 715

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's