Locus de Consummatione Saeculi - pagina 493
College-dictaat van een der studenten
lol
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). macht,
lende
iccigerden
reeds
de van nature in de schepping
spoedig
voor de uitoefening van het souvereine gezag Gods gegevoi organen Jiun dienst en moesten er dus afzonderlijke en extraordinaire
pcUria
maar ook
loeer
potestas
icelke
op,
alleen
gedaan.
uit
tüegvalt,
Dit
bestaan
en
slechts
de
vanzelf
derhalve
magistralis
communis
Gratia
de
uit de
niet
verklaren
te
organen besteld
naast de p)otestas
is
schepping,
en dus vanzelf
zoodra de zonde en hare uitiverking zal zijn te niet ni-it, dat daarom Jiet scheppingsorgaan van
beduidt echter
de patria potestas
die
magis tralis
Aldus /avam de potestas
'Worden.
vormt
vernietigd
noodhulpdioist tegenstelling
soLivereiniteit
in
veeleer
loordt,
deze in eigen sfeer
blijft
den grondslag, waarop de potestas magistralis,
zelfs
verricht, rusl.
tusschen
Uit deze tiveeheid ivordl
ma gistrede
de
eigen kring
souvereiniteit
dan de
e)i
geboren, en hieruit iveer de ver-
van het volk bij de p>otestas magistralis en naast deze dan als derde sfeer met eigen potestas het gebied der Gratia specialis in het leven der kerk op, waarover de potestas door God uitsluitend door het orgacui van den Middelaar ivordt uitgeoefend. Altoos derhalve zoo, dat het èn in de sfeer van gezin en maatschappij èn in de sfeer van den magistraat en in de sfeer van de kerk altoos God blijft, die als de fontein van alle leven, macht en genade Zelf alleen de tegenwoordiging beide treedt
draagt
oorspronkelijke
souvereiniteit
de
magistrcdis
potestas
en
als
middel
organen
om Zjn
en
de
en
zoowel
potestas
d-:
patria jiotestas als
Cliristi
slechts gebruikt
eigen sourerein Goddelijk gezag uit
te
oefenen.
handelend over de uitoefening van souverein gezag, begint met dat liet souverein gezag in eigenlijken zin nooit kan worden overgedragen. Dit toch zou beduiden, dat God zelf ophield Souverein te zijn, iets wat ongerijmd ware.
Deze
I.
uit
te
§
spreiden,
Toelichting.
V. gaan
Om
de uitvoering van souverein gezag wel te verstaan, moeten
we
uit-
mensch over den mensch als zoodanig sponte sua, suo iure en sua auctoritate gezag bezeten heeft. Volgens de gewone voorstelling ziet de eene mensch tegen den ander op, worden sommige menschen als een hoogheid beschouwd, en is er in den mensch als mensch iets, waardoor hij gezag over anderen uitoefent. Daartegen komt de Heilige Schrift op, en moet elk belijder van Christus zich verzetten, want elk toegeven aan die meening, dat er in den eenen mensch iets is, waardoor hij over den ander ^'an
de
negatie, dat ooit een
11
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 493](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's