Locus de Consummatione Saeculi - pagina 279
College-dictaat van een der studenten
277 College-dictaat van een der studenten (Dog-matiek). Dit geeft ons dus eenigszins een parallel aan de hand. Intusschen is hiermede niet bedoeld, dat de afstand
dat
we
met ons
hier
we
van het lichaam der heerlijkheid
dragen, daarmede zou zijn bepaald.
tot het lichaam,
In de parallel toch
maar over twee lichamen; als die Europeaan werd, zou hij eene heele verandering moeten Boschjesman een in kunnen denken. Doch dit is hier het punt van ons niet ondergaan, die we spraken
niet
over éénzelfde lichaam,
dat beide lichamen, die zoozeer in heerlijkheid verschillen, toch
vergelijking,
uit dezelfde stoffen bestaan.
Bovendien vergete men hierbij één ding niet: beide lichamen, zoowel dat van den Boschjesman als dat van den Europeaan, zijn ontstaan uit assiraileering van chemische stoffen, die in dezelfde conditie verkeeren. En nu hebben we in de opstanding niet alleen te doen met een komen vanhetöc5fA« tot hooger heerlijkheid, maar ook met eene ontplooiing der natuurstoffen tot hooger heerlijkheid. En niet alleen de stoffen, maar ook de krachten der natuur, ook de lucht, ook de wetten der natuur, die op het lichaam inwerken, in één woord, alles, heel de schepping zal geëleveerd worden tot een hoogeren toestand. De tegenwoordige ontwikkeling der chemie biedt ons alle gegevens, die
noodig
zijn
om
ons
dit in te
denken.
Immers
zij
leert ons,
hoe dezelfde
kunnen voorkomen in gedrukten toestand en in prachtige gedaante en hoe zulke stoffen kunnen worden verheerlijkt. Denk b. v. om maar iets
stoffen
ook,
noemen aan het gas, dat uit de steenkool bereid wordt. Hiervoor geeft ons de Heilige Schrift dit denkbeeld aan de hand dat, terwijl op aarde de diamanten zeer zeldzaam zijn en de grovere stoffen daarentegen zeer overvloedig aanwezig, in den hemel, geteekend onder het beeld van
te
weg zijn en alles enkel goud, zilver, diamant Dat is eene aanwijzing van die hoogere heerlijkheid der stoffen, verre verheven boven alle andere stoffen, gelijk de diamant staat boven onze Jeruzalem,
al
en smaragd
de grovere stoffen
is.
grovere stoffen.
Nu
sprak
in
de
alchemie
altijd
het
besef,
dat er inderdaad geen klove,
maar verband bestaat tusschen het fijnere en het onedele steenen. De verbranding van den diamant
grovere, tusschen edele en
bewezen dan een door de natuur bewerkt stuk kool. Wij kunnen evenwel het edele wel laten zakken, maar niet omgekeerd. Hiermede wordt ons alzoo dit denkbeeld gegeven, dat in de dó^a de nieuwe aarde, de verandering, de wedergeboorte der aarde, niet hierin zal bestaan, dat de stoffen, die thans bestaan, worden vernietigd, maar dat de elementen worden ontplooid tot een hoogere heerlijkheid. Als we dit nu ook toepassen op de elementen van ons lichaam, dan kunnen we ons eenige voorstelling maken van het nieuwe lichaam, dat komt, het en ons geleerd, dat diamant niets anders
is
heeft dit voldoende
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 279](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's