GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 445

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 445

College-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

113

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

hoe het daar is, dan vmdt men bij hen te midden van het „Schönes Leben" een lütwendigen vorm, die nog aan den nationalen godsdienst verbonden is, alles doortrokken van een dienst van verschillende goden en godinnen, die in

van Griekenland als nationale goden en godinnen vereerd evenwel ziet men in de Grieksche wereld de philosophie opkomen als de macht der vrvje ontwikkelde mannen om al de nationaal-godsdienstige vormen op zij te werpen en uit eigen geest speculatief niemve voorsteloude plaatsen

de

werden.

lingen

te

Tegelijk

produceeren.

De beide trekken

zijn het, die de literarische faculteit

weer

in de

wereld

heeft zoeken in te drijven: l*'. om tegen de moreel-ascetische levensopvatting van het Christendom de luchthartige en vrije, aesthetische levensbeschouwing der Grieken in de plaats

te stellen; 2.

het

om

meer ontwikkelden, voor professoren, docenten en leerlingen vindiceeren om te breken met een religie, die den vorm van

voor de

recht

te

minder ontwikkelden in de beschaving waarborgt; te denken, dat men daar verre boven verheven is en door eigen speculatie te komen tot een wetenschap; die overeenstemt met eigen neiging en behoeften. Zoo heeft de literarische faculteit veel meer dan de juridische en eerder dan de natuurkundige en medische een vijandige positie tegenover het Christendom ingenomen. Alle kwaad, tegen de theologie en Christelijke religie gebrouwen, ging

van de literarische faculteit. In onze eeuiv iverd dit het iverk van de natuurkundige faculteit, die de Ut. fac. terugdrong. De natuurkundige methode van onderzoek heeft men dan ook op de geestelijke wereld trachten toe te passen om alle geestelijk leven in materialisme te doen ondergaan. Toen dit evenwel niet gelukte, werd er een uit

en natimrk. fac. tusschen het materieele en dit? Niets anders, dan de poging om de tegenstelling tusschen lichaam en geest op te heffen, ze te vereenigen in het van het Pantheïsme, Dit is de „geistleibliche" en zoo te komen op de lijn noodzakelijke vrucht van de worsteling tusschen literarische en natuurkundige

huivelijk

het

gesloten tusschen de

spiritueele

faculteit

Ut.

streven en wat

was

nml. de oplossing in een hoogere identiteit van de macht der natuur

met die van den geest. Hoe moeten we ons daar tegenover vraag stellen de faculteit

we is

stellen?

Bij

het antwoord op deze

onmiddellijk op den voorgrond, dat de philologische faculteit van den menschelijken logos, d. w. z. van een goddelijken

logos, gelijk die in

overeenstemming, kennen kan.

den mensch werkt en in den kosmos, en wel in zoodanige logos in den mensch den logos uit den kosmos

dat de

8

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 445

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's