GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 241

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 241

College-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

239 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

Een dubbel komen kunnen ze

nooit bewijzen.

Immers

in

Openb. 14 20 wordt wel

degelijk de wezenlijke imrousie bedoeld; en van de duizend

:

jaar. is eerst sprake

in Openb. 20.

Bovendien zitten practische

komen, zou

Hij

de

Chiliasten

voor eene logische moeielijkheid

in de

n.l.

nu JezusT' Immers om ten tweeden male te weer naar den hemel moeten varen. Doch dan wordt de heele

vraag:

,,'waa?-

blijft

parousie een spelletje.

Wij moeten dus eraan vasthouden, dat de parousie van cap. 14 de de ware, de laatste 4.

Een tweede

eenige.

is.

die

kwestie,

bij

de parousie ter sprake komt,

is

de vraag:

met wat Jezus zelf en de apostelen daarover verkondigd hebben? We vinden toch van hen tivee reeksen van uitdrukkingen, die schijnbaar met elkander in niet

Is

het

der

stellen

parousie aan het eind dezer bedeeling in strijd

strijd zijn. 1 6, 7, 8. Volgens deze uitspraak is dus noch bij de discipelen noch Jezus zelf de verwachting levende geweest op eene plotselinge komst. Mark. 13 32. Hetzelfde. Alleen de Vader kent die ure.

Hand.

:

bij

:

Luk. 12

40, 46.

:

Weer

de parousie als geheel onbekend voorgesteld.

van de wijze en dwaze maagden: xQovitovrog da bruidegom den tijd rekte, toefde, vertoefde; hvara^av naam %aï iyiü&svöov en dat duurt zóó lang, dat de kerk erbij in slaap valt. Luk. 19 23. Gfelijkenis van de talenten. Er is zulk een lange tijd verloopen, dat het talent rente had kunnen opbrengen. 20- 23. Petrus en de anderen hadden uit Jezus' zeggen omtrent Joh. 21 Johannes afgeleid, dat Jezus nog zou wederkomen, éér Johannes gestorven zou zijn. En zij hadden het misverstaan, zoodat Johannes zelf het verbetert. Al deze uitspraken wijzen op eene volkomen onzekerheid, wijzen eer op een uitstel, een vertoeven, dan op een spoedig op handen zijn van de wederkomst Matth. 25

5.

:

De

toen

zov vv^cpïov:

gelijkenis

de

:

:

:

des Heeren. Hiertegenover staan:

Deze uitdrukking kan niet slaan op de parousie blijkens den samenhang. Immers er is hier sprake van de missie der discipelen om Jezus in Israël aan te kondigen eene missie, die misschien een jaar geduurd heeft, want in een volgend caput lezen we reeds van hunne terugkomst. Matth. 16 28. Het komen van den Zoon des menschen in Zijn koninkrijk wordt hier aangeduid met eene zeer duidelijke tijdsbepaling n.l. van het toen Matth. 10

23.

:

;

:

levende geslacht. Doch, als Matth. 26

we nu :

64

liet

deze plaats vergelijken met l)ekende zeggen van Jezus

tot Kajafas,

dan

is alles

opge-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 241

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's