Locus de Consummatione Saeculi - pagina 488
College-dictaat van een der studenten
1B6 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
den souvereinen vorst om haar te kunnen dragen. De Engelsche constitutie het dragen van een vreemde ridderorde aan geen Engelsch burger toe. Hier ligt nu de souvereiniteits-quaestie. Door 't aannemen van eene ridderorde ontstaat zekere verplichting tegenover den vorst, die haar uitdeelt. Nu kan de souverein van een land niet toestaan, dat door een burger van ditzelfde land een band met een anderen souverein wordt aangenomen, dan met zijn laat
toestemming. De souvereiniteit van mensch over mensch sluit eo ipso in, dat geen ander souvereine rechten over hem kan doen gelden, want zijn die souvereine rechten gelijk, dan is de souvereiniteit gedeeld, zijn ze hooger, dan is de souvereiniteit daardoor vernietigd. Daar nu God het imperium supremum heeft over een creatuur, dus ook over een mensch in den meest absoluten zin, en ook uitoefent het imperium in engeren zin, daar God als Drieëenige over den persoon des menschen heerscht, zoo kan nooit een mensch over een mensch eigen souvereiniteit uitoefenen, omdat altoos het imperium van God over dien persoon hooger staat en voorgaat en bij elk verschil die souvereiniteit vernietigd wordt. Daarin rust de grondstelling der Christelijke religie, dat men Gode meer gehoorzamen moet dan de menschen, dat overal, waar het rechtstreeksch imperium van God in strijd komt met dat van menschen over
imperium van menschen eo ipso vervalt. De tweede reden, waarom de eene mensch over den ander geen zelfstandige souvereiniteit kan uitoefenen ligt hierin, dat de eene mensch den ander met zich gelijk gevoelt. Hoe wil zulk een rechtstreeksche souvereiniteit van den eenen mensch over den ander ontstaan? Dit kan alleen, doordat ons, dit 2**.
men
elkander bij den kraag pakt of tot handtastelijkheden overgaat. Zonder betooning van geweld wordt de eene mensch niet aan den ander onderworpen en kan er geen souvereiniteit bestaan. Evenwel is er zeker
slavernij
en
geweldenarij geweest,
te onttrekken, heeft nooit
zich
gerechtigd
maar
als de
iemand daarin kwaad
zich te onttrekken aan een
onderworpene kans zag zich gezien. Veeleer gevoelde
met geweld over
zich
men
geworpen
Een door den mensch met geweld verkregen souvereiniteit vindt in mensch geen grond, geen „Anklang." Iedereen gevoelt, dat wat persoon betreft de eene mensch met den ander gelijk staat. Dit is de diepe waarheid van het woord „egalité" in de leuze der Fransche Eevolutie, macht.
het besef van den
die evenwel hierin verkeerd uitwendigen toestand.
De
3.
den
over werpt.
zich
laatste
ander,
zijn
is,
dat
doordat de
dat de laatste zich
zij
zich ook uitbreidde over den
eene mensch souvereiniteit uitoefent bij
overeenkomst aan den eerste onder-
evenwel kan nooit eene souvereiniteit geboren worden, want persoon aan een anderen persoon onderwerpen is een onzedelijke
Daaruit
met
mogelijkheid,
ging,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 488](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's