GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 699

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 699

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

367

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). kracht. Hestia ivos de godin van het Romeinsche gouvernement. In haar aanbad Rome zich zelf. Al wat in Rome van staatswege geschiedde, geschiedde altoos

op godsdienstige wijze, zoowel in

civiele als in

't

't

militaire.

Maar ook omge-

Rome

geen oogenblik eene zelfstandige positie, daar de Religionsverein niet naast den staat stond, maar deze de staat zelf was. De fJamines en pontifices werden door de Overheid benoemd, hetgeen niet zeggen wil, dat de koningen of consuls dit deden, want de benoeming had in

keerd hadden de priesters

in

Rome

plaats met medewerking der centuriën. Doch dit raakt slechts de wijze, waarop de benoeming tot stand kwam, maar geen oogenblik is er sprake van een zelfstandig optreden van de Religionsverein en van een club van geestelijken of hierdoor wordt een zeer beperkt aantal van flamines en pontifices aangeduid. De pontifex maximus stond wel hoog in eere, maar hij oefende volstrekt geen oppei-macht uit. De flamines en pontifices waren armen van den staat; organen, waardoor de Overheid het innerlijke leven, dat van de Goden

werd afgeleid, naar buiten liet treden. Hiermede hangt samen, dat in den strengst mogelijken zin de Romeinen een nationalen godsdienst, een volksgodsdienst hadden en dat het denkbeeld van eene

algemeene

religie

voor

volkeren eerst dan te grijpen was, als de

alle

Romeinen de geheele wereld met het zwaard zouden veroverd hebben en de Romeinsche godsdienst de godsdienst der wereld zou zijn geworden. Toen in het tweede tijdperk der Romeinsche geschiedenis de Plebejers van lieverlee mee opgenomen zijn in het publieke leven, zijn zij ook tegelijk ingetreden in de Romeinsche religie, maar ook toen eerst en het is eerst nog weer later, dat ze de verkiesbaarheid voor het pontificaat en fiaminaat verkregen en alleen

in

laatste instantie zijn ze burgerlijk en religieus op voet

gelijkheid met de Patriciërs

komen

te

Hiermee hangt samen, dat de Romeinen godsdienst propageerden,

maar

van

staan. in

overivonnen landen niet hun

eenvoudig den godsdienst, die in dai volk bestond,

lieten bestaan.

Waarom was

dit

natuurlijk? Alleen

om

deze reden, dat

bij

de Romeinen

van den staat was. Werden nu de vreemde overwonnen landen, door wingewesten van het Romeinsche rijk te worden, daarbij ingelijfd, zoodat ze een deel van het staatsorganisme werden? Neen, ze werden alleen bezit, maar niet een organisch deel van den staat. De inwoners van zulk een de

religie

de

ziel

overwonnen land werden

maar

in

zulk

eene provincie niet Romeinsche burgers, wat ze waren. Aan enkele

ze bleven Galli, Pieten, Kelten enz., ze bleven,

personen werd als eene gunst de civitos Romana, het Romeinsche burgerrecht verleend, zooals ook blijkt uit de geschiedenis met Paulus. Daaruit blijkt dus, dat de inwoners der ovei'wonnen landen niet ccn integreerend deel van het

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 699

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's