Locus de Consummatione Saeculi - pagina 157
College-dictaat van een der studenten
155
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
wachte en ongezochte wijze dat zeer kleine, overblijvende deel weer tot één groot volk te maken, door het kinderen te geven van buiten af, uit de heidenen. Verstaat de Schrift nu onder Israël het vleeschelvjke Israël of het volk 9. Gods van alle eeuwen ? Zeg ik het laatste, dan treedt daardoor het vleeschelijke Israël geheel eigen aardig op als een symbolisch volk, dat daarom Israël heet, omdat het afspiegelt en afbeeldt het geestelijke Israël, dat van het paradijs af tot aan het einde der wereld bestaan heeft, nog bestaat en bestaan zal. Alle Chiliasten sluiten het oog voor deze symbolische beteekenis van Israël. Bij het scheuren van het voorhangsel is Israëls beteekenis als zoodanig geëindigd; het staat dan met alle volken op één lijn. Wat er nog van de Joden overig is, staat met alle andere volken gelijk, ook tegenover den Christus. -
Dat
is
Gereformeerd.
De geheele kerk draagt den naam leend
is
„geestelijk Israël",
aan het symbool, evenals Christus heet
.,het
omdat
Lam
naam
die
ont-
Gods."
Het lam werd onder Israël jeëel geslacht. Het is precies hetzelfde. De kerke Gods bestaat tot het einde der eeuwen; maar werd een tijd lang door symbolisch afgebeeld evenals het lam, dat onder Israël geslacht werd, den dood van den Christus afbeeldde. Dit is ook de leer der Schrift. De Chiliast zegt: Israël heeft geen symbolische, maar reëele beteekenis. Israël
;
Daarom lijke
Israël
blijft
een exceptioneel
volk des Heeren en dat
is
volk.
Het
is
en
blijft
reëel het eigen-
de christeüjke kerk niet.
Rom. 4 10—12. Paulus zegt het hier zoo beslist mogelijk. Het Nieuwe Testament moet de ware uitlegging geven van het O. T. De uitlegging van het Oude Testament moet dus overeenstemmen met die van Paulus en met die van heel het Nieuwe Testament. Paulus dan stelt hier eene feitelijke, principieele kwestie. Hij had gezegd „Abraham geloofde in God en het werd hem gerekend tot gerechtigheid (vs. 3 een citaat uit G^n. 15 6). Was dit nu na of vóór de besnijdenis ? (volgens :
:
de
rechtvaai'digd
woorden
als
komt het
heil uit de besnijdenis).
vóór de bcsnvjdenis iv ccKQo§vaxiu.
van
vs.
11
maken alles Abraham is
uit:
En waarom
sig zó
Abraham
dit?
is
ge-
De volgende
üvai avthv naxiqu
nccvzcov
tav
Van wie? Volgens Chiliasten: van alle Joden; en ik kan er wel bij komen, maar dan hoogstens een aangenomen kind. Doch Paulus plaatst de heidenen voorop. Niet Abraham
niarevóvrav
de
opvatting
Chiliastische
ól
d^Qo^vaTiag.
gesteld tot een
Trarrjp.
:
de Ttar^Q van de besnedenen en dan ook nog van die gelooven zullen, nog in de voorhuid zijnde neen, allereerst een vader van hen, die uit de heidenen gelooven. is
;
En waarom dezen voorop? Dat moest volgens vs. 10, n.l. om dat het geloof Abraham werd gerekend tot gerechtigheid, toen hij nog in de voorhuid was.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's