GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 244

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 244

College-dictaat van een der studenten

1 minuut leestijd Arcering uitzetten

242 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

van degenen,

nu leven

51 en 52), dan spreekt hij in den l'*teii (1 Cor. 15 wel niet allen ontslapen enz."; en dan zegt men: „zie, Paulus meende dus ook, dat hij erbij zou zijn!" Doch — Paulus kon dat niet andrs zeggen. Hij kon zichzelf noch erbij in-, noch er buitensluiten. Hij bedoelde immers met dat ripiug niet alleen „gij en ik", maar eenvoudig de kerk van Christus, het geheele lichaam des Heeren" en daarvan geldt het, dat sommigen eerst zullen sterven, maar anderen zonder te ontslapen in eens veranderd zullen worden, 5. De namen, waarmee de parousie in de Heilige Schrift wordt aangegeven, verspreiden veel licht over den aard en de bedoeling van de wederkomst van Christus op de wolken. Zij zijn: P. nagovaia;

persoon

die

:

„wyj zullen

2.

STticpavsia;

8.

cpavsQcoGii;;

4^.

a^toy.<y\v^plg

5.

een

;

IlccQovGia is

er

zit

wel

'ïgx^o^ai;

de meest gebruikelijke,

maar

in „praesentia",

maar

minst geschikte naam; Het woord duidt alleen

eigenlijk de

niet „wederkomst."

aan het onderscheid tusschen de mystieke en de reëele praesentia Christi op Het beteekent n.l. het laatste. 'Enicpavsia en de andere namen duiden daarentegen wel den „reditus" aan.

aarde.

De verklaring Acta 3

moeten

:

verborgen,

3 en

4.

:

i.

herbergen.

Ook

hier

is

opgesloten, zoodat

(pavBQaaiq.

Dit

Xgiarog cpKvsQco&f]

6.

woorden vinden we toch wordt gezegd, dat de hemelen hem zoo lang

Hier

Sèè^ac&ai d.

Coloss. 3

de

dier

21.

:

Wat nu

die

is

dus het

de te

sprake van een

niemand

maar

komen zij

Christus wordt binnenshuis

nu zien kan. Doch daarop volgt van de parousif van den Christus

eigenlijke beteekenis

voorschijn

parousie zelve betreft,

dat niet Christus komt,

v-qv-ipi?:

Hem

:

oxav

uit

ó

die

wordt theologice aldus beschreven, Vader Hem zendt.

dat ook dan de

Hand. 3 20. %aï dnoOveD^ii xov nQOKSKrjQvyiièvov vfiiv 'Iïjgovv Xgiatóv. 't Is dus eene uitvoering van den last des Vaders. Ze draagt evenwel gelijk de opstanding en de hemelvaart, een tiveeè'rlei karakter: passief en actief tegelijk. Christus wordt opgetvekt en Hij staat op van de doeden. De Heer wordt opgenomen in den hemel en Hij vaart oj) naar den hemel. Zóo liier: de Christus ivordt gezonden door den Vader en Hij komt weder. 13 en b. Nu wordt ons verdei' die wederkomst in verband met Daniel 7 :

:

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 244

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's