GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 363

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 363

College-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

BI College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

zonde

overwinnen. 'Eens

te

Satan den kop In VS. 16 ligt

van

te

zal

het aan het zaad der

voorloopig te indiceeren dat hier de wortel en het uitgangspunt

is

magistrale macht. Hier geeft Grod

alle

vrouw gekikken den

vermorselen.

't

eerst aan een

mensch over

een mensch macht en zeggingsschap. In

wordt

19

VS.

tot

Adam

gezegd: „in

het zweet tiivs aanschijns zidt

gij

een reddend en zegenend middel, waardoor zonde en bederf wordt tegengehouden. De instelling van den arbeid is dus een hoogst belangrijk element voor de Gratia brood

Is

eten."

luiheid

des

duivels oorkussen, de arbeid

is

Communis.

God ^naakte voor Adam en zvjne vrouiv rokken van De strekking en beteekenis van deze plaats voor het menschelijk leven gaat verder als we nu behandelen, maar dit element spreekt er in, dat God wederom den voortgang van dood en verderf in den mensch wil stuiten. De bedekking van 't menschelijk lichaam was daartoe Vs,

rellen

En

21.

de

Heere

en toog ze hun aan.

een krachtig middel. Letten we op het denkbeeld van schaamte, hoe daaruit een gouden lijn van menschelijke ontwikkeling uitgaat, dan gevoelen we, hoe God ook hier met Gratia Communis tusschenbeide tredend, reddend voor 't

menschdom te werk ging. Vs. 22—24 bevatten een eenigszins geheimzinnige mededeeling, maar die voor de Gratia Communis van het uiterste gewicht is. Bij wijze van resumptie hier alleen het volgende.

Had God den mensch zijn eigen weg laten gaan en was hij niet getreden met Gratia Communis, dan zou de ontwikkeling

beide

tusschender zonde

tot haar éK^ij zijn doorgedrongen. Dit wordt bedoeld met „het van den boom des levens." Doch God de Heere belette dit en stuitte alzoo dien onmiddellijken doorgang der zonde, omdat anders het menschdom volkomen verloren zou zijn. In dit derde Gapid is God dus bezig om met de eerste Ansatze van Gratia Communis het menschelijk geslacht voor vernieling te bewaren en eene öntivikkeling voor het menschelijk leven mogelijk te maken. Caput 4 4 en 5 vgg. toont ons weer een ophoudende daad, die tegen den doorgang der zonde inwerkt, en wel op drieërlei manier: 1". Waar de zonde wil doorwerken in Kaïn's hart tot verderf en moord,

rechtstreeks

eten

:

daar komt

Gl-od

Dit behoort

niemand

zal

zijn beeld als

waarschuwend tusschenbeide. tot de Gratia

Communis en

niet tot de Gratia Specialis,

want

zeggen, dat Kaïn een uitverkorene was. De Bijbel toch toekent

een verlorene. God

komt

niet tot

Abel maar

dus wat waarschuwende

tot Kaïn,

het innerlijk leven van den menscli betreft, gaat er ook een

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 363

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's