GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 564

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 564

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

232 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). koninkrijk

wien

en dat Christus de drager van de kroon van David

stichtte

koninkrijk

dit

gerealiseerd

is;

2.

was, zoo ook Jezus de geestelijke Koning

een

spiritueele

Beide

lijn.

dat, zooals er in Israël is.

We

in

is,

een koning

krijgen dus een sarklsclie en

voorstellingen gaan uit van het koningschap van

feit, waarin dan ook haar fout ligt. Treedt iets als type op, dan bestaat er eene bijzondere betrekking, eer het type komt. Daarom bestaat het koningschap van Christus, eer het koningschap

Jezus als een historisch

van Israël

optreedt. Jezus past het koningschap

maar het Koningschap van Jezus op om „type" van dat Koningschap te daarvan weer de „antitype" te geven. too,

We

is

van

Israël niet op zich zelf

er; het koningschap

van Israël

treedt

zijn en daarna, treedt Jezus zelf op,

om

wijzen

slechts op JVwm. 23 vs. 21. Gen. 49 vs. 10. Deut. 17 vs. 14 en 6 omdat die uitspraken anterietir zijn aan het optreden van het reëele koningschap van Israël, want daarin ligt de gedachte van een koningschap Ps.

2

VS.

eer er nog een koningschap gekomen is. In Ps. 2 vs. 6 vooral koningschap genomen als van eeuwigheid bestaande en dat niet als gevolg van het typische koningschap van Israël, maar daaraan antecedens.

uitgesproken,

wordt

't

men dit duidelijk in, dat het Koningschap van Christus er is en de en de ideëele potentie van dat Koningschap, reeds lang, voordat het typische koningschap in Israël opstaat, dan eerst leert men het typische koningschap in Israël goed verstaan. Zoo eerst begrijpt men, dat het niet met Ziet

idee

maar met Christus

David,

begint; dat David afdruk is van den Christus en David den Christus beheerscht, maar de Christus David, en dat David, eer hij koning over Israël was, Christus tot zijnen Heer en Koning had. Ps. 110 VS. 1. De Heere heeft tot mijnen Heere gesproken: Zit aan mijne rech-

niet

omgekeerd; dat

uwe vijanden

terhand, totdat Ik

In

niet

de woorden:

gezet zal hebben tot een voetbank

uwer

voeten.

mijnen Heere" ligt juist de erkenning, dat David het type van Christus is en dat hij aan Christus zijn karakter als koning ontleent. Daar nu het koningschap van David het type van het koningschap van Christus is op deze aarde wordt door de psahnisten en de profeten gesproken van het beeld van dit typische koningschap n.l., dat de Koning, die komt zal zijn als de koning in Israël, omdat de koninklijke type in Israël afdymk is van de antitypc, die komen zou. Zoo eerst krijgt men realiseering, anders blijft het slechts bij „tot

historie.

De David,

Christus,

die

Koning

zijn zal,

want Davids koningschap

is

De voornaamste plaatsen daarvoor Ps.

2

VS.

C;

Ps.

45

vs. 6,

zal

dus

zijn

naar het type van koning

de afdruk van het Koningschap van Christus. zijn:

7; Ps. 78; Ps. 89 vs. 19; Jes. 9 vs. S; Jes.

82

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 564

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's