Locus de Consummatione Saeculi - pagina 52
College-dictaat van een der studenten
50 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). logie zich hierop richtte:
stond,
weg
])ovendien
om
dat vagevuur
met
al;
wat
er
mee
in betrekking
te cijferen en uit de gedachten der menschen te bannen. Er was deze kwestie een sentiment in het spel n.l. dat van rouw bij
droefheid; dat maakte de zaak zooveel moeilijker, want zoo iets is altijd een machtig wapen in de handen van Satan om de dwaling staande te houden. Evenals het in onze dagen bijna onmogelijk is de valsche begrippen aangaande den Doop er uit te krijgen, omdat het gevoel van de moeder er in
en
betrokken Dit
is.
nu was oorzaak, dat de Reformatoren
te eenzijdig
naar den anderen kant
rukten.
„Zooals de
boom
valt,
zoo
blijft hij
liggen."
En
„die in Christus sterven, zijn
volkomen waar. Doch — daarbij liet men het nu. De heele verdere Eschatologie, de komst van Jezus ten oordeel en wat er meer volgen moest — dat liet men rusten^ naar de beteekenis daai-van vroeg men niet. Dit kwam hiervandaan. Als ik zeg: na den dood is de gestorvene absoluut zalig, dan maakt dit zeggen mij onverschillig voor
terstond
zalig."
Beide
stellingen
zijn
ahvat daarachter ligt. We zien dan ook, dat over al dat verdere in onzen Catechismus gezwegen wordt^ nagenoeg niets staat er van in en Art. 37 der Confessie bespreekt wel zeer schoon de wederkomst des Heeren, doch beziet deze slechts uit dit ééne oogpunt, dat Christus zal wederkomen om de zaak der martelaren als de zijne te erkennen en zich op de vijanden te wreken. Van eene verdere ontwikkeling van dit dogma was geen sprake. Men beeldde zich in de dagen der Reformatie in, dat men in denzelfden toestand verkeerde
van de kerk der eerste eeuwen. Ook toen was dit dogma onontwikjuist, omdat de kerk toen dit dogma liet steken, kwamen er allerlei zwevende meeningen op, -die ten slotte op de voorstelling van het vagevuur uitliepen. En in plaats dat men zich nu in de dagen der Reformatie daarin spiegelde, keerde men eenvoudig tot het geloof dier eerste eeuwen terug, niet om de draden op te nemen en er aan voort te spinnen, maar om ze eenvoudie
als
keld en
dig te laten, zooals ze daar lagen.
Onze gereformeerde theologen hebben dezen locus grootelijks verwaarloosd en aan een ieder vrij spel gelaten om er een eigen meening op na te houden. In dezen stand der kwestie zijn we nog. In alle gereformeerde dogmatieken wordt er over heengeloopen en gaat dit zoo voort, dan komen we vanzelf weer het vagevuur uit. In het chiliasme, dat al in tal van kringen is doorgebij drongen, merkt men dit reeds. Onder de Duitsche theologen winnen de theosofische theorieën al meer en meer veld en de Ethischen ten onzent hellen
meer naar over. Daarom moet deze locus
er steeds
eigenlijk
geheel
nieuw
uit
de
Schrift woi-den
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 52](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's