GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 718

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 718

College-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

386 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). loopen en omgekeerd mocht niemand uit de kerk een

O verheidsambt

beklee-

zwaard dragen. De kerk is er te heilig voor. De met de kerk inlaten, omdat de Overheid te onheilig is.

dcn, een eed zweren of het

Overheid

mag

zich niet

Zoo bestond er een absolute scheiding tusschen het heilige en onheilige, tusschen twee afzonderlijke sferen, die niet een enkel punt van aanraking

gemeen hadden. Hieruit ontstond voor de Anabaptisten deze moeielykJ,ei(J.

Wanneer men een kerkelijk leven organiseeren wil en dat onbewoond eiland, noch op een woeste steppe in Amerika, maar op een terrein, waarover een Souverein regeert,

van

zijne organisatie

dellijk

komt men door

en

is

men

niet op een in dominio,

niet vrij in het

maken

uitwendig optreden toch onmiddit gevaar te mijden en aan deze

zijn

met de Overheid in contact. Om ontkomen hebben de Anabaptisten

de orfjnirlsatie van de kerk eenaan gegeven. Daar nu kerkelijke organisatie aan de ambten hangt, werden ook de anibfen op zij gerjet en een mcietas frairuni opgericht. Ook tegenwoordig nog heet in ons land het Mennonietenwezen Doopsgezinde Sociëteit. Ze houden er nog wel predikanten op na, maar van de oorspronkelijke gedachte zijn ze geheel afgeraakt. Ze vormen eigenlijk een samenkomst van broederen, en wie den geest krijgt, neemt het woord. Ambten en organisatie zijn bij hen geheel weg, elke noodzakelijkheid tot organisatie is vervallen. En zoo alleen werd de toestand mbgelijk gemaakt om niet met de Overheid in aanraking te komen. Ditzelfde vinden we ook in !<]ngela)id l)ij de daaraan verwante Kwakers en bij de Independenten, bij wie eveneens een abseiitie van organisatie bestaat

moeielijkheid te vovdiij er

tegenover het gevaar,

dat

meebrengt. In beginsel

zijn

een hiërarchische kerkelijke organisatie met zich de Independenten dus zeer

nauw aan

de Anabap-

tisten verwant. III.

De Erastianen.

De Erastiaansche strooming

is de Rationcdistischc. Voor ons is vooral van belang er op te letten, dat in ons land die strooming optrad in de Arniinianen, de Remonstranten, die wel niet allen leerlingen van Erastus waren, maar toch op dezelfde wijze dezelfde denkbeelden ontwikkelden. We moeten het

optreden der Arminianen in het licht van dien tijd beschouwen verklaring te hebben, hoe zij aan die denkwijze gekomen zijn.

om

een goede

De Arminianen zijn eene Humanistische groep, die zich in ons land afscheidde van de kerk van Rome, veel minder in beginsel, want het semipelagianisme hebben zij bijgehouden, maar veel meer door gemis aan piëteit, aan vroomheid. Door een stompzinnigheid voor het mystieke leven zijn zij op rationalistischen

bodem teruggegaan en staan

zij

in dit opzicht

op ééne

lijn

met de

Socinianen,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 718

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's