GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 221

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 221

College-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

§

De

5.

Vo

We komen

1

g

e

n d

e p e r

nu aan

de

i

o d

e.

van Daniël

heptade

(cap. 9

spreekt van 70 heptaden, aldus in 3 groepen ingedeeld

van Zerubbabel

7

:

24-27). Daniël toch

:

tot op Christus;

62 van de Kribbe van Bethlehem tot aan de signa praecursoria

;

waarin „hij velen het verbond zal versterken." Met terugslag op dezQ aanduiding vinden we in Openb. 11:1 — 3 gesproken van 42 maanden en van twee getuigen, die 1260 dagen (= 42 x 30 dagen de

1

laatste,

iveek,

maanden) zullen profeteeren.

of 42

Nu is 42 maanden we dus ook hier weer

36

+

maanden of 3| jaar. Zóó hebben x 1260 dagen. weg bewandelen zijn deze weken weggecij6

die zijn

toch huldigt ten opzichte der openbaringen het zoogenaamde systeem

men

recapitidatie, waarbij

van gezichten,

reeks

maanden

één heptade, ingedeeld in 2

Door Augustiniis en

1.

ferd. Hij

van

=

van recapitulatie

die

kwam

in de

altijd

het,

Openbaringen niets anders

ziet

weer hetzelfde aanduiden. Door

dat

men

dit

dan eene systeem

zich de parousie voorstelde als eene

midden van den gewonen loop der dingen. Geen signa praecursoria dus. Deze worden eenvoudig herleid tot datgene, wat altoos voorvalt in den loop der eeuwen. Deze recapitulatieve opvatting strekt er dus eigenlijk toe om te zeggen er zal niets gebeuren. De Openba-

plotselinge verschijning te

:

hebben eigenlijk geen raison d'être, drukken alleen een algemeen denkbeeld uit n.l. dat van de gestadige afwisseling van druk en triumf in den loop der geschiedenis, en dat dan eindelijk Christus door zijne komst op de wolken daaraan een einde zal maken. Die recapitulatieve voorstelling vindt men ook in alle belijdenisschriften en dogmatieken uit de dagen van Augustinus en later zij heeft de Roomsche kerk

ringen

profeteeren

ons

derhalve

niets,

;

geheel bezet.

Daartoe toch moest de Roomsche kerk wel komen. Zij immers huldigt eene van een kerk, die van lieverlede alles moet kerstenen en onder den stoel van Rome brengen. Als dat maar eenmaal gelukt is, dan kan

voorstelling

want dan is de gansche wereld het koninkrijk der hemelen. Roomsche kerkbegrip doelt op een geregeld verloop, eene gestadige

Christus komen,

Het

uitbreiding der kerk.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 221

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's