GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 230

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 230

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

228 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek.) de voorhof: de halfgeloovigen

en dan Jeruzalem

:

;

de schvjngeloovigen

;

van de laatste hejitade. Die gemeente Gods nu. de oprecht geloovigen, wordt door God opgeroepen

Met

om

dit

hoofdstuk treedt de

laatste helft in

op te treden als getuige in de geheele wereld. (vs. 3) zal Hij verwekken. Die twee getuigen zijn de kerk

Twee getuigen uit Israël

en die

gamche

uit de

Mozes en een tweeden

God de Heere verwekt eenen tweeden 4 worden zij genoemd onder het beeld van

wereld.

Elia. In vs.

twee olijfhoornen en twee kandelaren (cf. Zacharia 4:3, 11 — 14), vertegenwoordigende Israël en de volken. Dat culmineeren van de kerk in twee personen zal het gevolg hebben, dat ook de wereldmacht zijne personen zal hebben in den draak en het beest. Vs. 13 toont verandering. Het optreden van die twee getuigen heeft zulk een effect gedaan, dat de wereldmacht bevreesd en ontroerd is geworden en den God des hemels eer en heerlijkheid hebben gegeven. Vs. 14. „Het tweede wee is weggegaan ziet, het derde wee komt haast." Nadat het tweede wee weggegaan is, worden we verplaatst in den hemel, waar een loflied den Heere en zijnen Christus gezongen wordt. Aan vs. 18 voelt men, dat het oordeel op handen is. En nu lezen we in vs. 19 „en de tempel Gods in den hemel is geopend geworden en de ark zijns verbonds is gezien in zijnen tempel." Wat beteekenen deze woorden ? Op den berg Sinaï heeft God de Heere aan Mozes den eeuwigen tabernakel getoond. Het oorspronkelijke heiligdom Gods is dus in den hemel. Eer nu het oordeel in gaat, is de kerkelijke bediening op aarde ten einde en nu gaat de bediening van de kerk over naar boven. Openb. 12 en 13. In deze capita krijgen we de twee slottableaux, de twee eindtafreelen van deze heptade, en van deze ook heeft weer het eerste betrekking op de kerk en het tweede op de ivereldmadit. Het eerste dan (cap. 12) wordt geteekend onder het beeld van eene vrouw (de kerk), die zwanger en in barensnood is. Die vrouw, die kerk baart een ;

kindeke VS.

1.

:

den Messias „de

(vs. 6).

maan was

twaalf sterren"

en

zij

onder hare voeten, en op haar hoofd eene kroon met zelve was bekleed met de zon. We denken hierbij

aan Jozefs droom van de zon, de maan en de 12 sterren. werd gezien in den hemel die kerk is dus in den hemel niet op de aarde. In den hemel verschijnt Christus' bruid met den glans van de zonne der gerechtigheid. De kroon duidt aan, dat ze nu triumfeerende kerk zou worden. Vs. 5 en 6 begrijpen de meesten niet. Christus was immers toch al geboren ? Zeer zeker. Maar Christus heeft tivee gestalten: onwillekeurig Zij

:

1".

Christus patiens, zooals Hij op aarde verscheen;

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 230

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's