GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 573

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 573

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

241

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

haar vet gaar koken en men laat de dooden hun dooden begraven. Daarom wees Groen van Prinsterer, mdien werkehjk de Christus in de wereld was gekomen om haar te redden en niet om haar aan zich zelf over te laten, indien werkelijk Christus de actie der wereld op zich genomen heeft, den plicht aan van het kind van God en van den Christen om ook in de dingen der wereld zijn invloed aan te wenden, opdat in die aangelegenheden de eere

Gods zooveel mogelijk

tot

haar recht kome.

V. Op welke wijze is tijdens de Reformatie de de Calvinisten en Anabaptisten gevoerd?

strijd

tusschen

Antw. Toenmaals bestond veelal de gewoonte met teksten te vechten thans men in te zien, dat dit niet aangaat, omdat in Gods Woord niet alleen geopenbaard wordt, wat er letterlijk staat, maar ook, wat er in begrepen ligt en bij logische consequentie er uit kan worden afgeleid. Vooral in de eerste dagen werd de strijd uitsluitend gevoerd met teksten en daardoor stonden de Anabaptisten zeer sterk. Want, wanneer men Gods Woofd opslaat en de teksten neemt buiten het organisch verband van de analogia fidei, dan kost het werkelijk geen moeite om de stellingen der Anabaptisten volmondig te bewijzen. Van herscheppen is in de Schrift geen sprake; wel komen er uitdrukkingen voor, zooals véov %tlG^a; utLaQ-évrsg èv XQiaxm'lr]6ov ;

echter begint

èitï 't

SQyois aya&ots Epll. 2

Is

alles

scheppen,

VS.

10 enz.

woord herscheppen

't

bestaat

Jiiet.

Wel komt

het woord

kent het Grieksch vernieuwen in de Schrift voor; een woord dus de letter af en buchstdbltche wijze op volgens de niet eens. Gaat men neemt men de teksten uit hun verband, dan is het duidelijk, dat de véog en

avccnaivovv,

de

avccv-xLtsiv

niet één,

Ttcclccibg avQ-QcoTtog

Daarom

is

het

vooral

maar twee

zijn.

noodig, dat de Locks de Sacra Scriptura een recht

inzicht in de Schrift, en de Enci/clopaedie de

aangeve, opdat

men

wete, hoe

men

methode voor de Theologie goed Het systeem

de Schrift gebruiken moet.

om

elkander met teksten dood te slaan mag alleen en uitsluitend gevolgd door bevoegde personen, die van eiken tekst het verband kennen, waarin hij staat, en eerlijk genoeg zijn om dien tekst niet buiten 't verband te gebruiken. In het slot van Art. S6 va/n de Confessie heeft de Geref. kerk zich over de ketterij der Anabaptisten en politiekschuwen uitgesproken. „En hierover verwerpen ivyj de Wederdoopers en andere oproer ige menschen en in 't gemeen al degenen, die de Overheden en Magist7'aten verwerpen en de Justitie omstooten

willen,

baarheid, die

invoerende de gemeenschap der goederen en veriuarren de eer-

God onder

de menschen gesteld

Deze verwerping is niet klaring van de Overheid.

heeft.

eene Platonische verklaring,

maar

eene expresse ver-

16

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 573

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's