Locus de Consummatione Saeculi - pagina 573
College-dictaat van een der studenten
241
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
haar vet gaar koken en men laat de dooden hun dooden begraven. Daarom wees Groen van Prinsterer, mdien werkehjk de Christus in de wereld was gekomen om haar te redden en niet om haar aan zich zelf over te laten, indien werkelijk Christus de actie der wereld op zich genomen heeft, den plicht aan van het kind van God en van den Christen om ook in de dingen der wereld zijn invloed aan te wenden, opdat in die aangelegenheden de eere
Gods zooveel mogelijk
tot
haar recht kome.
V. Op welke wijze is tijdens de Reformatie de de Calvinisten en Anabaptisten gevoerd?
strijd
tusschen
Antw. Toenmaals bestond veelal de gewoonte met teksten te vechten thans men in te zien, dat dit niet aangaat, omdat in Gods Woord niet alleen geopenbaard wordt, wat er letterlijk staat, maar ook, wat er in begrepen ligt en bij logische consequentie er uit kan worden afgeleid. Vooral in de eerste dagen werd de strijd uitsluitend gevoerd met teksten en daardoor stonden de Anabaptisten zeer sterk. Want, wanneer men Gods Woofd opslaat en de teksten neemt buiten het organisch verband van de analogia fidei, dan kost het werkelijk geen moeite om de stellingen der Anabaptisten volmondig te bewijzen. Van herscheppen is in de Schrift geen sprake; wel komen er uitdrukkingen voor, zooals véov %tlG^a; utLaQ-évrsg èv XQiaxm'lr]6ov ;
echter begint
èitï 't
SQyois aya&ots Epll. 2
Is
alles
scheppen,
VS.
10 enz.
woord herscheppen
't
bestaat
Jiiet.
Wel komt
het woord
kent het Grieksch vernieuwen in de Schrift voor; een woord dus de letter af en buchstdbltche wijze op volgens de niet eens. Gaat men neemt men de teksten uit hun verband, dan is het duidelijk, dat de véog en
avccnaivovv,
de
avccv-xLtsiv
niet één,
Ttcclccibg avQ-QcoTtog
Daarom
is
het
vooral
maar twee
zijn.
noodig, dat de Locks de Sacra Scriptura een recht
inzicht in de Schrift, en de Enci/clopaedie de
aangeve, opdat
men
wete, hoe
men
methode voor de Theologie goed Het systeem
de Schrift gebruiken moet.
om
•
elkander met teksten dood te slaan mag alleen en uitsluitend gevolgd door bevoegde personen, die van eiken tekst het verband kennen, waarin hij staat, en eerlijk genoeg zijn om dien tekst niet buiten 't verband te gebruiken. In het slot van Art. S6 va/n de Confessie heeft de Geref. kerk zich over de ketterij der Anabaptisten en politiekschuwen uitgesproken. „En hierover verwerpen ivyj de Wederdoopers en andere oproer ige menschen en in 't gemeen al degenen, die de Overheden en Magist7'aten verwerpen en de Justitie omstooten
willen,
baarheid, die
invoerende de gemeenschap der goederen en veriuarren de eer-
God onder
de menschen gesteld
Deze verwerping is niet klaring van de Overheid.
heeft.
eene Platonische verklaring,
maar
eene expresse ver-
16
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's