GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 44

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 44

College-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

42

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). In VS. 26 geeft het

woord

''"lt*3p

moeilijkheid.

„en wordt niet -verzadigd van mijn vleesch". Er

om

Het l^omt ook voor zit

in vs. 22

een gedachte van knagen

drukken de ontzettende diepte van het grieven en plagen; het van mijn vleesch". Nu dit woord dus weer in vs. 26 voorkomt, ligt het voor de hand, dat men het ook hier in verband met het voorgaande dezelfde beteekenis wil geven. Het boek Job is evenwel een dichterlijk boek en bij dichters komt zeer dikwijls hetzelfde woord in een zelfde pericoop in verschillenden zin voor. Zoo kan het dus ook hier. Sommigen nu verbinden het met het volgende woord niilN*, anderen scheiden in,

uit

te

wil dus daar zeggen „en wordt niet verzadigd etende

het

daarvan.

In

het

geval

laatste

zou het dan moeten beteekenen „carne

exutus", vleeschloos; „wanneer ik asomatisch ben geworden en dus niets dan

dan nog zal ik met mijn geest G-od zien." Doch hiertegen pleit: 1^ dat deze beteekenis van het woord door geen enkel voorbeeld van elders wordt gestaafd; 2**. dat zij hier ook weinig zin geeft; want hierin, dat Job gestorven zijnde God zou zien, zou geen rechtvaardiging voor hem liggen. Die kon alleen hierin liggen, dat hij, door God in een vleeschelijken staat hersteld; God weer aanschouwde. Ter oplossing van deze kwestie dienen wij te vragen wat is het subject van ISpi ? Onze vaderen zeiden 't is weggelaten en zit in het werkwoord geest,

:

:

en dat zouden dan zijn de wormen maden. Dat het subject niet kan zijn „zijne vrienden", is duidelijk, want die knagen alleen in overdrachtelijken zin aan zijn vleesch en hier is sprake van knagen in reëelen zin: eerst de huid nTj/ of het vel en dan het zelf n.l. in „de knagers, de doorboorders"

de

of

vleesch.

Wat

beteekent hier nxi

zijn

arm

Als

Dat woord

?

beteekenis,

dat

optilde, door het vel

we

is

hier SsiKZL-nag gebruikt, heeft deze

is, dat men, als hij been kon zien. nu bovendien bedenken, dat de dubbele wijst op het onderlinge

schilderachtige

hij

heen

zóó vermagerd reeds

zijn

"l

verband van de beide deelen van dit vs. en dat wel in consecutieven zin, dan krijgen we den zin aldus: ,,En als ze na mijn vleesch dit zullen doorknagen, dan zal ik nochtans van uit mijn vleesch God zien."

Nu

VS.

27.

'•JJC

staat

weer met nadruk

in tegenstelling

met

gij.

nin wil

zeggen „verwonderend, met blijdschap aanschouwen." ^^7

als-

beteekent „voor

aan mijne

mij ".„welken ik aanschouwen zal als optredende voor mij,

zijde staande,

naar mij toegekeerd, voor mij de

partij

opnemende".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 44

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's