GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 531

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 531

College-dictaat van een der studenten

1 minuut leestijd Arcering uitzetten

199

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). gegeven

heeft.

'H

^ai']

aimnog wordt hier niet door wedergeboorte gegeven,

maar

verkondiging van de kennisse Gods, waardoor het eeuwige leven niet in kiem, maar in bewustzijn aan Gods uitverkorenen wordt toegebracht. In dit „hoogepriesterUjk gebed" geeft dus Jezus zelf de explicatie, wat het het

de

is

doel, de strekking g.

en het karakter

is

van de meedeeling

dier iiovam.

Ef. 1 VS. 22.

In VS. 19

is

l6%vog

rovg rqg

sprake van nQ^tog, die God geoefend heeft, de èvégysia rov zQdavzov, betoond in de opwekking van Christus uit de dooden

20). Het gaat hier over de Almachtigheid en niet over de Souvereiniteit Gods, want de opwekking van Christus uit de dooden is een daad van God(vs.

almacht. Dit laatste wordt in den vorm van souvereiniteit ingeleid door het zitten èv <fe^iü avrov. Deze woorden mogen door ons niet anders verstaan dan werkelijk in de delijke

Schrift staat. expliceert,

Ze geeft

De Catechismus,

heeft hierbij er

niet

die deze uitdrukking

duidelijk

van onze Geloofsbelijdenis 19, Antw. 50).

onderscheiden (Zondag

geen nadere omschrijving van, en de explicatie

is

niet volledig.

door de woorden „als het hoofd Zijner Christelijke kerk", wordt hier gesproken over de eigenlijke kennis van een

Alleen

bij

wijze van inlassching,

n.l.

Wel wordt in Antw. 51 onderKoning der kei'k en Zijn macht scheiden tusschen de macht van Christus als beschut. Zijne kerk bewaart en over de vijanden, waardoor hij di^tu rov &eov iv aan, zooals het Jezus' Koningschaj) lovjst niet De formule gemeenlijk wordt opgevat. (In 't algemeen is er niets tegen, als men die

Middelaar door de prediking van het Woord.

begrippen inéén laat vloeien,

maar

bij

de predikaties

is

het vooral noodig goed

te onderscheiden).

Wat 'Ev

is zitten

de^icc

is

èv óc-^iü?

de positie van den grootvizier, den eersten minister of van den

kabinetsformeerder, zouden wij zeggen. In het Oosten bestaat er geen minister

maar een

grootvizier, b. v. die

van den Sultan van

Turkije, den Schach

Perzië en den keizer van China. Zulk een grootvizier

is

van

een enorm machtig

man, maar hij is niet gekroond en geen koning; hij is de uitvoerder van de macht van den sultan of den vorst zelf. Haman, Mordechai en Jozef b. v. hadden geen primaire macht, maar de macht van organen ze waren ministri, die als zoodanig feitelijk wel de macht uitvoerden, maar niet als regeermacht, ;

daar ze zelf de souvereiniteit niet droegen. Het koningschap van Christus over kerk ligt niet in het zitten aan de Rechterhand Gods, maar Hij bezit dit als

zijn

xsqpaiTj

Zijner kerk. Als Koning over Zijn kerk staat Christus daarbvj ook

Drieëenig in een verhouding als een grootvizier

het heelal toch

komt

toe aan den Vader, den

tot

zijnen vorst.

De

tot

KVQiórrig

God over

Zoon en den Heiligen Geest.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 531

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's