GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 603

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 603

College-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

271

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). 1 Kon. 12 VS. 1, 2. Hier wordt weder een voorbeeld van eigen initiatief genoemd. Wij zouden zeggen, dat de zoon van Salomo als dynastiek opvolger reeds vanzelf koning was. Maar neen; vs. 1 zegt: En Rehabeam toog naar Sichem, ivant het gansche Israël icas te Sichem gekomen, om hem kmiing te maken. Volgens vs. 3 laten nu de oudsten Jerobeam roepen om voor hen het woord te voeren. Hier is dus geen sprake van een koning, die autocratisch regeert, maar treden de oudsten tussehen beide, ze hebben ook iets te zeggen, hetgeen de koning huldigt en erkent. We zien diis ifi de geschiedenis van SamiiH, Koningen en Kronieken gedurig

en altoos de magistratus inferior es optreden.

By

de koningskeiise en

bij het ojytreden

van nieuwe koningen, ook uit dezelfde dynastie, leggen ze telkens den band tussehen het volk en den koning en voorts treden ze op om de rechten en de belangen van het volk te verdedigen en te behartigen.

had ook plaats na de ballingschap. Cfr. Ezixi 4 vs. 2; o vs. 9 ; 8; Neh. 10 vs. 1. Behalve dezen band is er van Godswege nog een andere band tussehen volk en koning gelegd door de zoogenaamde koningswet. Deut. 17 vs. 14-20 en in verband hiermede 1 Satn. 8 vs. 11—18, waar eenige regelen voor het beheer en koninklijk bewind worden aangegeven, wat alle denkbeeld van autocratische hiërarchie uitsluit. Ditzelfde

6

vs.

7; 10

VS.

Resultaat 1".

Dat,

is:

waar

het typisch koningschap) optreedt,

men

hierbij niet

te

doen heeft

met eenen absoluten moyiarch, 7naar met een monarch, die de rijksidee representeert 2**. Bat het bestuur over steden, dorpen, stammen en gedeelten van stammen .

niet gevoerd, ivordt

door den koning,

maar

door in eigen kring aangewezen overheden.

benoemd worden, maar op opkomen, het volk representeeren en dat eerst zij het koninklijk beivind vastmaken en het verbond sluiten tussehen koning eti volk. 3**.

Dat

deze

overheden, die niet door den koning

eigen loijze

Een broedere beschouwing hiervan behoort tot het gebied der Daarvan is thans hiervan genoeg gezegd. Thans gaan we over tot een der hoofdpunten. Hl.

Bij alle

Christenen onder alle volken heeft ten allen

antiquiteiten.

tijde

quaestie omtrent den van Clod ge wilden en geboden

bestaan de

vorm van

gouvernement. men

van monarchie, aristocratie en empirisch gevormd is. Men vond in Griekenland tal van staatjes met elk een eigen regeeringsvorm. Deze heet dan in den eenen staat monarchie, in een anderen weer aristocratie en in een derden democratie. Deze trias nu is van die empirisch bestaande regeeringsvormen afgenomen, maar juist daardoor niet logisch doorgedacht. Uit de Grieksche philosophie heeft

democratie

overgenomen,

hetwelk

het trias

niet logisch,

maar

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 603

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's