GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 571

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 571

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

239 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). totdat

bij

den dood de

Tralaibg

av&gomog geannihileerd wordt en de véog av&Qwnog,

vrijgemaakt, de eeuwigheid ingaat. Aldus wordt de genade dualistisch als een

separatum quid opgevat. 3. Ook van de inspiratie geldt hetzelfde. Bij de inspiratie konden de Anabaptisten dit dualistisch beginsel niet sterk doordrijven. De Bijbel toch was er eenmaal, welken zij in hun mystieke vrijzinnigheid niet dadelijk verwerpen wilden. Ze hebben van het begin af even dualistisch naast de verduisterde rede des menschen het lumen intermnn in Gods kind gesteld. Dit lumen internum is een aparte lantaarn, opgehangen in de duistere ziel. Aan den eenen kant krijgen we de uitgegane pit van het verstand des menschen, aan den anderen kant de lichtende lamp van het lumen internum. Even dualistisch nu, als volgens hen Christus' lichaam in Maria's schoot apart wordt ingeschapen, zoo ook is in den wedergeborene iets, dat apart gecreëerd wordt. Het gevolg daarvan moest zijn, dat ze om de Schrift zich niet meer bekommerden, maar dat ze het lumen internum er boven stellend, daarop alleen dreven. Uit den strijd, die daardoor ontstond, dagteekent de iveerlegglng der DooperscJien ran Guido de Brés. 4**. Ditzelfde beginsel, dat de genade in de wereld inkomt als „novum quid creans" en niet als recreans id, quod erat; dat de genade niet van datgene, wat door de zonde bedorven is, het bederf afscheidt, om de oorspronkelijke gegevens te doen werken en tot hun réXog uit te brengen ditzelfde beginsel .

is

.

.

in zijn consequentie ook toegepast op den xóufioq.

Ook wat den nóay^og betreft is de Overheid en het staatsbestuur te vergelijken met het vleesch en bloed, dat door de zonde bedorven is en eveneens uit den ^Kadéia tav ovQav&v, welk koninkrijk van Booze. Nu komt daartusschen in God buiten verband met de bestaande orde van zaken apart gecreëerd wordt, als een oliedrop op de wateren, zonder organische vezelverbinding met den ?]

zondigen toestand. Hieruit volgt tweeërlei: i*'. De verwerping van het orluo;, het instituut der wereld, omdat alles

èv

rw

7T0V1]QCp liHTaL.

De noodzakelijkheid om iets nieuws op te richten en het feit, dat xibv ovqkvcóv nu reeds in de wereld brengen. Zoo is hun standpunt in de wereld gekarakteriseerd op drie punten. 2.

ri)v

zij

^aadsiav

1. Dat ze ontkennen, dat een Christen in de schepenenbank mag zitten, 7-echter worden of eenige officie van staat sivege bekleeden. 2". Dat een Christen ook niet voor de vierschaar onder eede als getuige mag optreden. 3. Dat een Christen niet mag optreden om door middel van het zwaard

tegenover

de

hoozen zijn regeering

huitenlandschcn vijand

te

verdedigen.

te

helpen steunen,

te

schragen, of tegen een

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 571

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's