GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 304

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 304

College-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

302 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

gevormd van

ad imitationem van twee Hebreeiiwsche woorden üT\

is

d.

'•Jj

hel dal

i.

"'J

(st.

constr.

Hinnom, gelegen op de grens van Juda en Benjamin ten

van Jeruzalem. In dat dal was herhaaldelijk een tempel en een altaar voor den afschuwelijksten afgodsdienst, dien van den Moloch. Zie 6 (Manasse). Door dien dienst was het dal 3 (Achaz) en 33 2 Chron. 28 Hinnom (of des zoons van Hinnom) op de diepste wijze verontreinigd en toen Josia daaraan een eind wilde maken (2 Kon. 23 10) heeft hij alles, wat in dat dal was, laten verbranden en van dien tijd af is het dal, dat ook Thofeth genaamd werd, de onreine plaats gebleven buiten Jeruzalem, waarheen de Joden alle vuil en de lijken van dieren en van de onbegravenen. die de doodstraf ondergaan hadden, wegbrachten. in tweeërlei opzicht was dit dal dus onrein: V. de onreinheid van Moloch kleefde eraan; 2". al, wat Levietisch onrein was, werd daar neergeworpen; terwijl het bovendien den indruk van vertering gaf, daar er een lauwe, gele Z. O.

opgericht

:

:

;

:

vlam brandde. Vandaar, dat het eene symbolische plaats

Jeremia, 14

:

1,

dal is

Thofeth

bij

geworden

;

de latere profeten, als

zie Jer. 7

:

bij

31 en 32 en Jer.

2 enz.

van deze beteekenis bleef later na den terugkeer uit de Babybij het weer opbouwen van Jeruzalem die plaats woest en ledig, werd ze de symbolische voorspelling voor de rampzaligheid en in Jezus' dagen onder den Griekschen naam „Gehenna" ook voor de hel. Eene tweede voorstelling, die wij vinden, is die van Uiivr] tov nvQÓg (Apoc. Tengevolge

lonische ballingschap

20

:

14) of Kafiivog tov ttvqÓs (Matth.

Apoc. 20 en

:

14

coll.

21

:

13

8 „hun deel

:

is

42) of tó uvq tb aa^sarov (Marc. 9 in

den

poel, die daar brandt

van

:

43).

v^n/r

siUf'er."

met Sodom en Gomorra. in zijn sterkste karakter. vuur het dagen in die zwavel Tevens vertoonde adrco" gedacht werd, ys^wa „beneden, die dat deze plaats, 'uit blijkt Verder Dit is een beeld, ontleend aan hetgeen geschiedde

want

En

er staat:

i^XriQ-rjaccv

(20

:

14).

eindelijk volgt hieruit, dat 6 ösvrsgog Q-avatog een

verlorenen

ovei'komt.

De ongeloovigen sterven

dood

is,

die alleen

den

eerst den tijdelijken dood en

dan den tweeden dood, die een heel ander karakter vertoont. Die eerste dood nog maar een schijngestalte, de tweede, de eeuwige, is de eigenlijke dood, want daarin wordt ó Q-dvatog zelf gestort, als hij in den poel des vuurs wordt geworpen. (20 14) XiiLvïj is een water, maar dat geen strooming heeft en dientengevolge innerlijk vervuilt en verpest, 't Denkbeeld van zulk eene Xïiivrj is ontleend aan Eze-

is

:

chiel 47

:

1

vv.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 304

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's