GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 385

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 385

College-dictaat van een der studenten

1 minuut leestijd Arcering uitzetten

53

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

maar ook van de ïva

^olov,

ellende,

blijkt ait

tov Q'avdrov yiatKQyriGrj

dia.

een

De zonde

die

plaats,

hier

rbj'

de

Hebr. 2

14,

:

waar Christus gekomen

ró •AQO.xog 'éiovxcc rov ^ccvdtov, rovt

meest

en

besliste

stellige

is

ïativ xov dtd-

uitspraak geeft.

door Eva in Adam, door inspiratie van Satan in het mensche-

is

Nu let men er gewoonlijk niet op, dat ook de miseria van de zonde evengoed door Satan gewerkt wordt. In Hebr. 2 14 wordt Satan genoemd ó KQaros i%03v. In de geschiedenis van .Job echter, zien we, dat Satan het instrument is, waardoor God die miseria, plagen en vernieling over Jobs huis en bezittingen brengt. Was de Satan nu in zijn v.QÜTog onbelemmerd gebleven en had hij rechtstreeks kunnen doorwerken, dan zou oogenblikkelijke en algeheele vernieling zijn ingetreden van een menschelijk leven op aarde, van een menschelijke ontwikkeling zou geen sprake geweest zijn. Er moest daarom een binden van de Tigdros rov 8ic(§ólov plaats grijpen om die ontwikkeling mogelijk te maken, 1 Joh. 3 8. Bij het iva Xvarj ra tQycc rov öic<pó).ov is waarschijnlijk door Johannes het eerst gedacht aan bezetenen, die Satan geheel onder zijn macht gebracht had, en hoe Christus gekomen was om die macht van Satan te breken. In Efeze 1 22 echter is Christus niet alleen gegeven tot een nstpaXi] rov aóyaarog, maar ook als een hoofd boven alle machthebbers en aQxovrsg, die over de wereld hun invloed uitoefenen. Met deze laatste worden daemonische geesten bedoeld, zooals blijkt uit lijk

geslacht ingekomen.

als consequentie :

;

:

:

Efeze 6

:

12.

Toen Christus dan ook door zijne wonderwerkingen ziekten genezen en bezetenen van den duivel verlost had, zeide hij tot zijn discipelen: „Ik

zag den

deze woorden

Satan,

ligt

als een bliksem, uit den

de wortel, de profetie,

hemel vallen." Luc. 10 18. In het feit, dat de macht :

ligt potentieel

van Satan gebroken was. Christus zegt ook tot zijn discipelen, dat Satan voort zal gaan om de Christelijke kerk te zoeken te verderven, maar dat Hij door Zijn Hoogepriesterlijk gebed de kracht van Satan zal ontwapenen. Luc. 22:31. Dienovereenkomstig wordt ons in Judas vs. 6 en in 2 Petri 2 4 uitdrukkelijk geleerd, dat de Satanische macht door God gebonden is „-met banden onder de duisternis," en in Openb. 20 7, dat er nog maar eens een korte tijd zal komen, waarop de Satan zal woorden losgelaten. In dit verband kunnen we de verzoeking in de woestijn eerst goed begrijpen. Daar kwam alles op aan. De Gratia communis ivas alleen mogelijk, doordat God de xQtÏToq rov óia^ókov begon te breken. Daarom moest Satan tegen :

:

Christus

losgelaten

worden,

opdat Christus als overwinnaar uit

zou treden. In Job komt de Satan niet voor als een

vrije

't

strijdperk

macht tegenover God, maar

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 385

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's