GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 147

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 147

College-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

145

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). en Evangelisten, allen ivaren Joden.

de synagogen.

uit

En

die ojJtraden. oin

Zvj,

in

andere plaatsen ontstonden de kerken

den Christus

te

jwedlken, predikten

Hem

den geboren Koning der Joden, den aan de Joden beloofden en nu gekornen

als

Een

Messias. Jude).

Zie

heiden, die zich bekeerde, iverd

maar

het

in

de

Handelingen

dan ook der

een CJiristen- Jood (Reform-

Apostelen (cap.

6),

hoe er eene

murmureering ontstaat omtrent de bedeeling van de Grieksche weduwen. Doch ook dogmatisch liet zich het Joodsche element gelden, reageerend icaarheid in Christus. Die eerste kerken begrepen

maar

tegen de

volstrekt niet, dat uit het

de wereldkerk zou voortkomen. Zulk een denkbeeld was hun ten eenenmale vreemd. Als we hiermee nu een ander moment verbinden n.l., dat de parousie van Jezus onmiddellijk verwacht werd — dan begrijpen ive het, hoe het niet anders

christendom

kon,

of voor het toenmalig besef dier kerken moest het ivel alzoo zijn, dat de kerken wareti geënt op den Joodschen stam en dat de wederkomst van Christus verbonden werd met een herstel van die glorie, welke aan Davids huis was toegezegd.

de combinatie van die twee elementen

Uit

dat,

moest wel

het besef voortkomen,

Jezus ivederkivam, Hvj het particularisme van Israël zou blijven hand-

cds

wederkomst,

haven; dat Jezus'

volkomen

die

voor Israël, ivaarin

heil

aanstaande was, zou brengen een heidenen slechts bij uitzondering als

haast

de

proselieten zouden deelen.

Ziedaar den eersten vorm, ivaarin het Chiliasme optrad. 2. Toen 7iu evenwel, nadat dit eerste geslacht was voorbijgegaan, gevoeld werd: „zóó spoedig komt de Heere toch niet iveer", voegde zich bij de twee genoemde een derde element n.l. dat der reflectie.

Men

immers

in het Oude Testament stellige, concrete profetieën omtrent Eens zou het volk Gods tot boete en tot bekeering ivorden gebracht en onder één eenigen Herder en Koning ivorden verzameld. En daaruit nu, in verband met het voorgaande, trok men de conclusie, dat de ontwikkeling en de

las

Israëls toekomst.

van

loop

van Christus nog door verwerping van den Christus,

Christus' kerk deze zou zijn: eerst zou de kerk

de Joden tegengestaan ivorden,

maar

op die

tijdelijke

waarvan de Joden verspreid waren, zou

ten gevolge

Joden

toch ten slotte eene algemeene

Christus volgen en de heidenen zouden

dan

Die kwestie beheerschte dan ook metterdaad de heele litteratuur van dien

tijd.

der

bekeering alleen

Er

maar

uit

twee stroomingen ten gevolge van de reactie, die bij de chrisde heidenen opkwam. Het stond evenwel zóó, dat het Joodsche element

feitelijk het

verhouding: der

tot

gastvrijheid genieten.

ontstonden

tenen

verspreide

n.l.

beheerschende was, en het heidensche het reageerende. al

bekeerden

uit

de

Men

kreeg deze

gaat met de Joodsche ideeën mee plus een deel heidenen; en de rest, een klein deel der christenen uit

Joodsch

icat

is,

10

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 147

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's