Locus de Consummatione Saeculi - pagina 245
College-dictaat van een der studenten
24:3
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
met wat gesproken
is bij
de hemelvaart (Acta
1
:
11), altijd
beschreven en
voorgesteld als een komen met de wolken des hemels.
26
Matth.
Matth.
64,
:
24
:
30.
Als hier nu gesproken wordt van
zov vtov xov av&QcÓTtov, dat cpKvi]asrai sv
verstaan,
alsof er
Want
deze
tisch.
De Christus
plaats
wel een teeken zal is
naar
zijn
ovqccvco,
apocalyptisch-poëtisch
gezien worden
zelf zal
x6 arnisiov
dan mag dit niet zóó worden gezien worden, en niet de Christus zelf.
tip
:
karakter
parallellis-
Kal oipovzccL xbv vtov xov ccvQ-gcónov
ovgavov, eerst van uit de verte en dan van komende, juist op tegengestelde wijze als bij de hemelvaart geschiedde. En hu wordt dat een armstov genoemd, juist omdat de wolkkoloni uit de woestijn en uit den tempel, waarvan herhaaldelijk in het Oude Testament sprake is, en die ook bij de verheerlijking op den berg Thabor aanschouwd werd, het pei-petueerende arjfisiov is van de goddelijke tegenivoordigheid; zóó zelfs, dat in het verschijnen van die wolk in de woestijn en in den tempel de tegenwoordigheid des Heeren gesteld wordt, als het gedurig ÊQXÓ^svov
xwv vsq)fXmv rov
inï
lieverlede
naderbij
heet: „de Heere sprak in de ivolk."
Tegen de voorstelling, alsof men dit oneigenlijk moest opvatten, en er dus wel eene apparitie, maar geen nederdaling zou plaats hebben, moet verwezen naar 1
Thess. 4
:
waar het woord
16,
^axa§rj6£xai.
over de uva^uGig in coeliim staat een descensus c.
letterlijk
moet opgevat. Tegen-
coelitus.
Voorts zegt de Heilige Schrift, dat die wederkomst van Christus zal plaats
hebben, in zijne
ivare,
m.enschelijke natuur, in zijne menschelijke gestalte. „Deze
Jezus zal alzoo komen, gcUjkerwijs varen,"
zegt
gij
hem
naar den Hemel hebt zien heen11. En Paulus zegt aan de 1
de engel tot de discipelen. Hand.
:
„Maar onze wandel is in de hemelen, ivaaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus, die ons vei-nederd lichaam veranderen zal, opdat hetzelve gelijkvormig worde aan zijn heerlijk kerk van
Filippi:
lichaam" (cap. 3
Dan
zij
Christus
bij
:
20, 21).
gewezen op het
constante gebruik
van de Heilige Schrift
om
den
met den naam: vtog xov dv^gcónov of gelijk Athene Hem noemt „h èvöQï." En eindelijk: in
zijne parousie te betitelen
Paulus op den areopagus te de teekening der Apocalyps zien menschengestalte, hoewel
h
we
de
Christus-gestalte
steeds als eene
dó^r].
Verder wordt die wederkomst van den Christus èn in Matth. 24 èn in 4 èn in de Apocalyps altijd voorgesteld niet als een komen alleen, maar als rerzeld van zijne heilige engelen. Reeds in Daniël 7 wordt gesproken van „de heiligen der hooge plaatsen" (b. v. vs. 18); en vergelijk verder Matth. d.
1
Thess.
16:27, Acop. 14:14 — 20; en
1
Thess. 4:46, waar nog nader gesproken wordt,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 245](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's