GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 264

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 264

College-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

(§8.)

De opstanding der

d o o d e

n.

We

moeten wel onderscheiden tusschen de opstanding op zichzelf en onze zalige opstanding, waarvan de Catechismus spreekt in Zondag 17 „de opstanding van Christus is ons een zeker pand onzer zalige opstanding." De vraag komt hierop neer: „indien Christus eens niet verschenen ware en indien dus als gevolg daarvan het heele menschelijke geslacht in den dood ware gegaan, zou 1.

er

dan geene opstanding geweest zijn?"

want ook dan nog had het geheele menschelijke geslacht voor Gods rechterstoel moeten verschijnen. De bedoehng

En dan moet ons antwoord

zijn: ja;

van de gansche Heilige Schrift is om aan te toonen, niet dat een ziel, maar dat de mensch verloren gaat in de hel. Als de avüaTccaig per se eene vrucht ware van het kruis van Christus, dan zou er alleen eene dvdaxaoig voor de geloovigen zijn. Doch, nu de Schrift leert, dat de mensch naar ziel en lichaam in de hel geworpen wordt en dies ook de ongeloovigen tot de avdcxaciq komen; zoo blijkt daaruit zeker dat de dvdazacig per se, de nuda avaoTaei? niet is eene vrucht van Christus' opstanding. De vrucht van de opstanding van Christus is alleen deze, dat diegenen, uit allen, die opstaan, welke in Hem zijn, opstaan toch

ten leven.

15 13. „En indien er geene opstanding der dooden is, zoo is ook niet opgewekt." Juist dus het omgekeerde van de gewone voorstelling. Zoo er niet per se eene opstanding der dooden bestond, dan ware natuurlijk Christus ook niet opgestaan. Dit is vlak het tegenovergestelde van de gewone opvatting, die zegt: „indien Christus niet opgewekt ware, dan zou er geen opstanding der dooden zijn." De opstanding van Christus ligt derhalve gefundeerd in de dvdaxaaiq, niet omgekeerd. 1

Cor.

:

Christus

Dat nu zou onverklaarbaar zijn, als we niet de beteekenis van den ^dvazoq hadden uiteengezet. Met die boven beschreven beteekenis van den ^dvatog toch hangt deze kwestie ten nauwste samen. De tijdelijke dood, zoo zagen we, is niets anders dan eene tijdelijke wegberging, eene -AQvxpig van lichaam en ziel. Had God de Heers op eens alle menschen geschapen, dan ware er geen tijdelijke Q-dvaxog geweest en ook geene avdazacig. Immers dan waren al

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 264

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's