GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 165

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 165

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

1()8

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

en een Jood, die inwendig Israël, in zijn

liart is,

bij

wien de besnijdenis des

harten heeft plaats gehad.

En

wie

nu

is

'lovSaiog,

wie

Niet de uitwendige Jood

Abrahams

is

Israël?

met het Jodengezicht maar

in zijn hart heeft, het

;

diegene, die het geloof

kind van God, hetzij uit de Joden, hetzij uit

de heidenen.

Nu

keeren we weer terug tot datgene, waaraan wij bezig waren. We hoe het eerste bedrijf van het program aan Israël werd toegepast. Het komt tut de eerste afschilfering, waarbij een kern, een tiende deel zal overblijven. En ten tweede: dat in het eerste bedrijf de verwerping en herstelling verbonden worden aan Jeruzalem, Sion, Davids dynastie. 12.

zagen,

Jes.

8

:

16.

Hier begint de afschilfering reeds in

Kanaan

(cf.

vs. 14, 15.)

Er wordt toch een onderscheid gemaakt tusschen het eene deel, waarvoor de Heere een heiligdom" en hef andere, waarvoor Hij „een steen des aanstoots en een rotssteen der struikeling en een net der inwoners van Jeruzalem" zal zijn. Dat eerste deel is maar een klein hoopsken. het tweede deel is de groote massa „de twee huizen van Israël." Nu krijgt de profeet het bevel dat kleine kuddeken te verzamelen. „Bind de getuigenis toe; verzegel de wet onder mijne leerlingen." D. i. ga niet openlijk met mijne getuigenis in Jeruzalem uit, maar verzegel ze onder de Godsgetrouwen; want aan dezen alleen moet de getuigenis, de openbaring gegeven. Die kleine groep wordt symbolisch aangeduid door den profeet en zijne :

kinderen.

En dit was hierom bij Jesaja de leidende gedachte, omdat de Heer het hem had gezegd bij zijne roeping (Jes. 6), dat het grootere deel zich zou verharden. Ga henen en zeg tot dit volk: „Hoorende hoort, maar verstaat niet, en ziende ziet, maar merkt niet. Maak het hart dezes volks vet, en maak hunne ooren zwaar en sluit hunne oogen, opdat het niet zie met zijne oogen, noch met zijne ooren hoore, noch met zijn hart versta, noch zich bekeere, en Hij het geneze."

(Jes. 6

:

9 en 10.)

Dat is het oordeel der verharding over den af te werpen bolster en daar dit een deel is van het program, worden deze woorden op zoovele plaatsen in het Nieuwe Testament geciteerd. En dan wordt verder in vs. 11 van cap. 6 op de vraag van den profeet „Hoe lang, Heere?" een antwoord gegeven, waaruit blijkt, dat het oordeel ertusschen in moet schuiven „totdat de steden verwoest worden" enz. Het gericht moet dus eerst ten einde, voltrokken zijn, voordat het heil kan komen. Maar daarna zal dan ook de kleine kiem worden teruggebracht vs. 13. Doch nog een tiende deel zal daarin zijn en het zal wederkeeren en zijn 07n af te

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 165

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's