GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 705

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 705

College-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

373 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). oorspronkelijk waren,

maar

want

dat ze, evenals de anderen, uit laici geboren

zijn,

dat ze door een bovennatuurlijke goddelijke daad van ordinatio of unctio

en sacerdotalis een ander soort menschen worden en daarom gewone menschelijke samenleving moeten staan en ook niet huwen mogen. Alleen zijn zij gerechtigd om den dienst van G-od waar te nemen, en daar ze met hoogere gaven voorzien zijn dan de andere menschen, moeten ze ook aan een hoogeren standaard van zedelijkheid beantwoorden. In de Eoomsche kerk is dit wel niet tot een bepaalde kaste ontwikkeld, maar het grondpresbyterialis

buiten de

denkbeeld

ligt er

Ditzelfde

toch metterdaad

denkbeeld nu

is

in.

in de Indische

gekomen. De menschen worden

wereld

tot absolute

ontwikkeling

ingedeeld in soorten, ten eerste in den

er

grooten hoop, die tot de laagste soort behooren, de tweede soort stond hooger,

evenzoo de derde, vierde en vijfde soort. Nu beweerde men evenwel volstrekt de menschen in de verschillende kasten een verschillend vermogen, beschaving en intellect bezaten, neen, daarin zocht men het verschil niet, maar wel werden ze als een ander soort wezens van andere herkomst beschouwd,

niet, dat

als aparte groepen,

was

waarvan de een

niets

met den ander

te

maken

had.

Het

om

graden van menschelijke wezens, elk met een eigen type in opklimmende reeks op elkaar te doen volgen. Elke kaste vormt in zich zelf een geheel afgesloten maatschappij, de poging om. de menschen hiërarchisch

te

gradeeren,

meestal was ook de overgang van de eene in de andere kaste absoluut verboden.

Nu

spreekt

vanzelf,

dat

waar

die

grondgedachte

van

evolutie,

die in het

eenmaal er toe geleid had om te onderscheiden tusschen soorten van menschen, nu ook niet alleen één van die soorten voor de Religionsverein moest worden geseponeerd, maar ook dat de kaste, die de zaak der religie voor zich nam, eo ipso de hoogste kaste was. We hebben dus drie begrippen: 1". van een gradatini opklijnmende hiërarchie van afzonderlijke soorten van Pantheïstische Indische leven niet kon uitblijven,

groepen van loezens; 2"'.

dat dus ook de religie, als een a2)arte corporatie of kaste, eene aparte orga-

nisatie krijgt 3".

;

dat eo ipso de religiekaste boven alle andere kasten stond. vorsten en regenten, die te zamen het Overheidspersoneel uitmaakten,

De moesten krachtens

dit beginsel ook eene kaste vormen. Zoo kreeg men een Overheidskring, een regcntenkaste, die ook een eigen centrum, een eigen organisatie en peripherie had, doch die naast de geestelijke kaste stond, waaraan

de bediening der rehgie toekwam.

meerde,

nam

En daar de

religie

boven de Ovei-heid

pri-

de religiekaste de eerste en de Overheidskaste de iiveede positie

in.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 705

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's