Locus de Consummatione Saeculi - pagina 191
College-dictaat van een der studenten
189
College-dictaat van een der studenten (Dog-niatiek).
want het verklaart dan, waarom de En eindelijk: de woorden Tras is. 'laqaril krijgen zoo een zin en eene beteekenis, die met den context overeenstemmen n.l.; aan den boom is geweld geschied, hij is verminkt, de kXóSoi zijn eruit gegooid; om hem dus weer volledig te maken moest, wat onder die uitgeworpen takken nog goed was, nog kiem des levens in zich had, weer worden teruggebracht en opgenomen; dan is de boom weer geheel, dan zijn er niet alleen Joden in de kerk, maar naq 'lagai^l, het geslacht van Zoo ook komt ovrojq
TtcÓQcoaig
tot zijn recht,
maar
absoluut,
niet
<x7i6
iifgovg
vormt dan weer een eigen bestanddeel. Dit hangt samen met de belijdenis van God den Vader en
Israël
'
G-od
den
Zoon.
van God den Vader leidt tot de idéé van het schepinngswerk, de menschen één organisme vormen, dat gedeeld wordt in huisgezinnen, geslachten, stammen, natiën, welke onderling in organischen
De
eerste belijdenis
waarbij
samenhang met elkander staan. De tweede belijdenis van God den Zoon
van het verlossingswerk der schepping
leidt tot de idéé
werk, dat rust op dien organischen samenhang, door het
kerk bestaat deze organische „Gliederung" van het menschekomen dus niet atomistisch voor, maar als organisch geheel. Daarom wordt in de Openbaringen het loflied gezongen door alle natiën en talen en tongen. En daaronder moet dan ook Israël, dat als gelegd.
lijke
Ook
in de
geslacht
;
de leden dier kerk
volk een eigen karakter vertoont, zijn opgenomen.
Waaruit nu zal dat ^dq'iaQariX bestaan? Wat beteekent dan dat Tiaq? Het begrip van nag is hier dat van eene saamvoeging van deelen, die een tijd lang gescheiden ivaren. Aldus een deel van Israël is reeds zalig geworden, dat zit in den boom in gebeurde er nu niets meer, dan zou slechts een deel, niet neig 'lagaril zalig worden bij dat deel moet het ontbrekende complement komen om het weer nag te maken en daartoe moet dus nog, hetgeen onder de afgeworpen takken naar de BKloyi^ is, als het aanvullende deel worden opgenomen, weer worden ingezet in den boom. Israël is dus in het voorafgaande in twee deelen gesplitst. Een deel was reeds bekeerd, is reeds gered: het andere deel zal nog uit de yiladoi komen, zal eerst later gered worden en dan Ttag 'logaril aco&T^astai, zal geheel Israël gered zijn. Het resultaat is dus, dat er nu niet twee hoornen zijn, maar, dat er één hoorn is: de :
;
;
:
christelijke kerk.
In VS. 28
noemt
hij
nu
die
Joden
si^Q'^ol 81
v^&g.
-naTO.
Ss rrjv Izloyrjv, ccyanrjroi
en bevestigt daarmede de gegeven uitlegging. Immers Inkomt weer op de £xA,oy^ terug (dus: niet alle individuen) en 2*' wijst
dia rovg naxhQug
de
apostel
hij
op de belofte, aan de vaderen gegeven, terwijl het
txQ'Qoï Si ifiüg
de repe-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's