Locus de Consummatione Saeculi - pagina 39
College-dictaat van een der studenten
37
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). leven in dat heevlijke rijke land „overvloeiende van nielk en van honig"
wat een
hoogste,
kan verlangen. Verder
Israëliet
is
reikt zijn ideaal niet.
het
Sym-
waar het geestelijk-ware afgeschaduwd, afgebeeld wordt in tastbaren vorm. Zoodra men nu door het zichtbare tracht heen te breken om tot iets geestelijks te komen, valt het symbool weg. Het toppunt der idealiteit is voor den Israëliet in Kanaan gegeven, 't land, dat symbool is der eeuwige gelukzaligheid. Vandaar, dat, als de Heere met zijn boliek
een
daar,
is
zichtbaren,
tweede symbolisch onderwijs J;ot Israël komt, Hij het volk naar Babel doet wegvoeren, het daar in den dood doet gaan, opdat al de verlossing, al 't heil daarin zou bestaan, dat het weer in Kanaan zou mogen terugkeeren. Toch bleef er een defect. Hoe? Dat defect ware niet gevoeld, als God de Heere, zeg twee millioen Joden in eens had geschapen en die als Adam negen eeuwen lang in het land Kanaan had laten leven. Maar en hierin bestaat het defect — wel blijft het land Kanaan, doch er worden al maar door kinderen geboren en er sterven al maar door ouden van dagen. Door dat sterven raakt een deel van Israël in de »Scheool. Hoe verder men komt, hoe ongelijker de proportie wordt: er is nog maar een klein deeltje van Israël in Kanaan tegenover de groote massa, die reeds naar de Scheool ging. Daarbij komt, dat gedurig de vijanden over Israël triumfeeren: dan gaan er honderden tegelijk naar de Scheool en de proportie wordt nog meer verbroken. En daarmee wordt ook hun symbolisch ideaal verbroken, dat, niet egoïstiscliindividualistisch, altijd uitging naar een saamleven als UV in één zelfde land.
—
Vandaar keeren
der
bij
de profeten het zoo vreemde verschijnsel van een weer terug-
Joden
uit
de Scheool
gansch het volk als een groote profetie is noodzakelijk
heeft
ze
niet
beteekenis. in
om
langer alleen
God de Heere
den dag der dagen,
is
in
^Hj^
Ezechiel), de
vóór
God
verwachting dat eenmaal
in
Kanaan
zal staan.
Deze
het symbolisch ideaal te completeeren. Intusschen
symbolische completeeren
dit
(cf.
is^
niet
voor realiseering vatbaar en daarom
symbolische, bezig
om
maar ook symbolisch-profetische
daardoor de dingen te profeteeren, die
den dag van Christus buiten Israël
om
zullen
geschieden.
In
deze
symbolische
openbaring treedt het onsterfelijkheidsgeloof op met
drieledige antithese:
V. het leven in Kanaan was voor Israël zalig oin den wille van Jeruzalem met den tempel van Sion, waarin Gods tegemvoordigheid was; niet egoïstisch dus, maar uit verlangen naar God; 2". het leven voor Israël in Kanaan was zalig, voor zoover het was een leven in verband met het geheele volk; dus
niet
individualistisch:
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 39](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's