GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 39

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 39

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

37

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). leven in dat heevlijke rijke land „overvloeiende van nielk en van honig"

wat een

hoogste,

kan verlangen. Verder

Israëliet

is

reikt zijn ideaal niet.

het

Sym-

waar het geestelijk-ware afgeschaduwd, afgebeeld wordt in tastbaren vorm. Zoodra men nu door het zichtbare tracht heen te breken om tot iets geestelijks te komen, valt het symbool weg. Het toppunt der idealiteit is voor den Israëliet in Kanaan gegeven, 't land, dat symbool is der eeuwige gelukzaligheid. Vandaar, dat, als de Heere met zijn boliek

een

daar,

is

zichtbaren,

tweede symbolisch onderwijs J;ot Israël komt, Hij het volk naar Babel doet wegvoeren, het daar in den dood doet gaan, opdat al de verlossing, al 't heil daarin zou bestaan, dat het weer in Kanaan zou mogen terugkeeren. Toch bleef er een defect. Hoe? Dat defect ware niet gevoeld, als God de Heere, zeg twee millioen Joden in eens had geschapen en die als Adam negen eeuwen lang in het land Kanaan had laten leven. Maar en hierin bestaat het defect — wel blijft het land Kanaan, doch er worden al maar door kinderen geboren en er sterven al maar door ouden van dagen. Door dat sterven raakt een deel van Israël in de »Scheool. Hoe verder men komt, hoe ongelijker de proportie wordt: er is nog maar een klein deeltje van Israël in Kanaan tegenover de groote massa, die reeds naar de Scheool ging. Daarbij komt, dat gedurig de vijanden over Israël triumfeeren: dan gaan er honderden tegelijk naar de Scheool en de proportie wordt nog meer verbroken. En daarmee wordt ook hun symbolisch ideaal verbroken, dat, niet egoïstiscliindividualistisch, altijd uitging naar een saamleven als UV in één zelfde land.

Vandaar keeren

der

bij

de profeten het zoo vreemde verschijnsel van een weer terug-

Joden

uit

de Scheool

gansch het volk als een groote profetie is noodzakelijk

heeft

ze

niet

beteekenis. in

om

langer alleen

God de Heere

den dag der dagen,

is

in

^Hj^

Ezechiel), de

vóór

God

verwachting dat eenmaal

in

Kanaan

zal staan.

Deze

het symbolisch ideaal te completeeren. Intusschen

symbolische completeeren

dit

(cf.

is^

niet

voor realiseering vatbaar en daarom

symbolische, bezig

om

maar ook symbolisch-profetische

daardoor de dingen te profeteeren, die

den dag van Christus buiten Israël

om

zullen

geschieden.

In

deze

symbolische

openbaring treedt het onsterfelijkheidsgeloof op met

drieledige antithese:

V. het leven in Kanaan was voor Israël zalig oin den wille van Jeruzalem met den tempel van Sion, waarin Gods tegemvoordigheid was; niet egoïstisch dus, maar uit verlangen naar God; 2". het leven voor Israël in Kanaan was zalig, voor zoover het was een leven in verband met het geheele volk; dus

niet

individualistisch:

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 39

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's