Locus de Consummatione Saeculi - pagina 207
College-dictaat van een der studenten
205 Colleg-e-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
Dat duurt zoo voort tot op het latere gedeelte van Jesaja en de profetieën van Zacharia en Daniël. Die vertoonen dan ook een heel ander karakter. Reeds in Jesaja. Want daar zien v^e het Perzische rijk optreden met Kores, den uitverkoren held, die Babels rijk den nekslag zal geven. Is nu die Gyrus type van den Messias of de Christus zelf? Er v^ordt van hem gesproken als van den Messias. Sommige profetiën aangaande hem kunnen letterlijk op den Messias worden toegepast. En toch weten we, dat Kores de tweede wereldmacht representeert, die tegen Israël opstaat.
Hoe moet deze schijnbare tegenstrijdigheid opgelost? er moet worden onderscheiden tusschen den ideëelen omtrek en de tijdelijke inkleeding. De Satanische macht keert zich altijd tegen het rijk Gods. Aldus:
De Messias
zal
ten
die
onder brengen. Tijdelijk
Satanische macht. Cyrus brengt haar ten onder. type
Babel representant dier Cyrus dus
in zooverre is
van den Messias.
Nu meende men begreep
het
eerst, dat
niet,
Babel het Satanische
valt.
En
is
trekken.
rijk
was.
Men verstond en
na Babel nog andere wereldrijken zouden opkomen. zich voor het oog der profeten een tot nog toe niet door
dat
Maar nu ontsluiert hen verstaan raadsel. Babel te
is
En
toch:
Cyrus
Cyrus geeft vrijheid naar Jeruzalem terug de Messias niet:
in Perzië ontwikkelt zich
eene nieuwe wereldmacht.
Daarom moet nu
de profetie uit haar algemeen karakter uittreden en een
7neer speciaal karakter
aannemen.
waarom de ontkennende critiek zich op dit deel van Jesaja en op Daniël en Zacharia wierpen en deze profetieën bestempelden als Dit
is
de
oorzaak,
ex eventn. Immers hunne beschouwing van G-ods openbaring staat wel toe in den profeet te zien een knap, verziend politicus, maar niet een orgaan der goddelijke openbaring. — Na Babel moest dus voor Israël ontsluierd de opeenvolging der wereldrijken. Vandaar, dat Daniël doet zien, hoewel Perzië als instrument door den Heere is gebruikt om Babel te doen ondergaan hoe het zich toch daarna vijandig stelt tegenover Gods volk en hoe aldus vier rijken elkander zullen opvolgen. Daniël geeft dus het kader van het verdere verloop der ontwikkeling van het Godsrijk; een chronologische schets, die aangeeft, hoe of de Messias komen zal, niet aan het eind der worsteling tusschen Gods volk en de wereldmacht, maar midden in die worsteling, zoodra het vierde wereldrijk er is. Hoe verder die Messias zal gedood worden (Zacharias noemt hem den Herder) en hoe na het sterven van dien Messias een tijdelijk weer opleven en een zich uitbreiden van Gods volk zal plaats hebben. Totdat aan het eind raticinia
;
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 207](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's