Locus de Consummatione Saeculi - pagina 686
College-dictaat van een der studenten
854 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
Het
is
daarom ook geenszins de bedoeling van het
natuurrecht
dat
recht, en ivel dat
terug
in de § gezegde,
om
tot
te keeren. Neen, ivat ive willen is Calvinistisch staats-
naar Nederlandscli
type.
Om
liiertoe te
komen, moet
drieërlei
plaats hebben: 1.
2.
uit
moeten we trachten
te
weten
te
komen, wat
het recht
Gods
is,
en dat
maar ook uil Gods Woord. moeten we rekenen met het historisch verloop der rechtsontwikkeling en
alken
niet
uit
de natuur,
de verschillende historische gegevens het Calvinistisch recht uitnemen.
S**,
ten behoeve van een bepaald volk, hier de Nederlandsche natie, dit recht
bepalen, bestudeeren en beoefenen.
Op deze wijze is critiek mogelijk op het positieve recht en tevens mogelijk onze vrijheid als burgers te verdedigen, wordt eene zelfstandige positie tegenover het positieve recht mogelijk en is het voortdurend zuchten en gebukt gaan onder dat recht niet het eenige, dat aan het individu overblijft. De tegenwoordige neiging om alleen het gestelde, het beschreven recht als recht te erkennen, doet elk rechtsbegrip verdwijnen. Als men op de vraag „waarom is dit of dat recht?" alleen antwoorden kan, „omdat de Overheid het aldus heeft gesteld, gewild" dan is het met alle rechtsbesef voor goed gedaan. Dan is het recht niet anders dan eene instelling, eene ordinantie van de Overheid, een accidenteele regel. Het kan echter niet anders, of op deze wijze moet het gezag ondermijnd worden, dewijl het recht gewijzigd kan worden al naar gelang de Overheid eene andere beschouwing heeft. Toch hebben onze tegenstanders er iets op gevonden om hunne theorieën te verdedigen en ingang te doen vinden. Niet de Staat, niet de Overheid als zoodanig stelt het recht, zeggen zij, maar het volk doet het. De Overheid onderzoekt slechts wat hier en daar onder het volk geivoonterecld is geworden. Dat gewoonterecht nu schrijft de Overheid in de wet, en zoo steil niet de Behalve dat hierdoor aan de OverOverheid, maar het volk, wat recht is.
—
heid, die slechts optreedt als een soort boekhouder, eene
wordt toegekend,
is
deze
voor het recht zelve. Immers, nu in de verschillende deelen
is
ook
min
eervolle positie
hare gevolgen zeer bedenkelijk alle eenheid uit het recht gebannen, want
zienswijze
van het land en
in
in de verschillende toestanden
van
het volk had het recht eene eigene, onderscheiden ontwikkeling. Het mist dan alle
orde
in
den rechtsbouw, en het rechtswezen gaat dan veel gelijken op men eerst de vier muren optrok, en
de oude Amsterdamsche huizen, waarvan
dan mijnheer bepaalde waar hij, de juffrouw waar zij haar kamer wilde hebben, aan welk verlangen dan werd voldaan, tengevolge waarvan men een samenstel van kamers, gangen en trappen kreeg, waaruit niemand wijs werd, en waarin men tevergeefs naar eenige architectonische orde of gedachte zocht.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 686](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's