GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 675

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 675

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

343 College-dictaat van een der studenten (Dog-matiek). terug om daardoor nog des te beter den rijken schat van het kruis van Golgotha te leeren kennen. Met de rechtsorde heeft het ceremonieele dus niets te maken. 2".

De moreele geboden.

Deze zijn niet wisselend, maar constant en duurzaam, elk zuiver moreel gebod heeft eene blijvende beteekenis en wel dezC; dat in het moreele gebod niet anders wordt uitgedrukt dan wat in de lex naturae gegeven was. Maar tengevolge van de zonde en de verduistering van het zedelijk besef is de kennis van de lex naturae veelszins uitgesleten en onzeker geworden. De moreele wet nu haalt de lex naturae onder het Oude Verbond weer op en stelt ze vast. Maar door geen enkele moreele wet komt er iets bij de lex naturae bij. 3". Er blijven dus nog over de leges politicae, die op de rechtsbedeeling en rechtsorde betrekking hebben.

Vraagt

men

nu, op welke wijze

men daarmede

te

werk moet gaan, dan

sta

van die geboden of rechtsregelingen is, die niet waarin niet een beginsel tot openbaring komt; maar

allereerst vast, dat er niet één uit een

principe

is

afgeleid,

ook, dat er niet één bepaling

omdat

is,

die als

niidmn principium moet

ojigerat icorden,

vorm is ingekleed. Nu moet men door den vorm van het principium abstraheer en om

elk principium in een bepaalden

de logische operatie van abstractie

Zoodra die logische operatie van abstractie tot stand is, komt men tot eene duurzame en blijvende ordinantie Gods, die als zoodanig geldend is voor alle eeuwen en het pirincipium te vinden. is

gebracht en het principium gevonden

volkeren.

wat aan de Joden geboden* wordt, vraagt Juniiis naar wat hun als wat als Jiidaei geboden wordt. Wat den Joden in hunne bepaalde qualiteiten geboden wordt, hebben zij niet met ons gemeen, wat daarentegen hun als menschen bevolen wordt, nobis cum iis commune est. Wat den Joden als Joden geboden wordt, blijft voor hunne rekening, maar wat hun als mensch wordt geboden, moet voor ons eenen anderen vorm aannemen. Zoo ontstaat b. v. de vraag, wat aan hen als menschen geboden werd in verhouding tot den bodem en hun medebewoners, bij de verhouding, waarin hun land stond tot de regentijden, tot de bijwoners, slaven en tot de particuliere omstandigheden en gelegenheden. Doch dit is regel, dat men, wat de personen Bij

al

creaturae en

betreft,

moet abstraheeren, totdat

men den mensch

heeft; bij

de omstandigheden

moet men abstraheeren, totdat men de algemeen menschelijke toestanden krijgt en wat het object betreft, totdat alle bijzondere qualiteiten verdwenen zijn en de zuivere verhouding van hen als mensch tot het object als nudum objectum

humanum uitkomt. Men mag niet zeggen

e7ikele

bepalingen over

te

nemen en de andere onge-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 675

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's