Locus de Consummatione Saeculi - pagina 675
College-dictaat van een der studenten
343 College-dictaat van een der studenten (Dog-matiek). terug om daardoor nog des te beter den rijken schat van het kruis van Golgotha te leeren kennen. Met de rechtsorde heeft het ceremonieele dus niets te maken. 2".
De moreele geboden.
Deze zijn niet wisselend, maar constant en duurzaam, elk zuiver moreel gebod heeft eene blijvende beteekenis en wel dezC; dat in het moreele gebod niet anders wordt uitgedrukt dan wat in de lex naturae gegeven was. Maar tengevolge van de zonde en de verduistering van het zedelijk besef is de kennis van de lex naturae veelszins uitgesleten en onzeker geworden. De moreele wet nu haalt de lex naturae onder het Oude Verbond weer op en stelt ze vast. Maar door geen enkele moreele wet komt er iets bij de lex naturae bij. 3". Er blijven dus nog over de leges politicae, die op de rechtsbedeeling en rechtsorde betrekking hebben.
Vraagt
men
nu, op welke wijze
men daarmede
te
werk moet gaan, dan
sta
van die geboden of rechtsregelingen is, die niet waarin niet een beginsel tot openbaring komt; maar
allereerst vast, dat er niet één uit een
principe
is
afgeleid,
ook, dat er niet één bepaling
omdat
is,
die als
niidmn principium moet
ojigerat icorden,
vorm is ingekleed. Nu moet men door den vorm van het principium abstraheer en om
elk principium in een bepaalden
de logische operatie van abstractie
Zoodra die logische operatie van abstractie tot stand is, komt men tot eene duurzame en blijvende ordinantie Gods, die als zoodanig geldend is voor alle eeuwen en het pirincipium te vinden. is
gebracht en het principium gevonden
volkeren.
wat aan de Joden geboden* wordt, vraagt Juniiis naar wat hun als wat als Jiidaei geboden wordt. Wat den Joden in hunne bepaalde qualiteiten geboden wordt, hebben zij niet met ons gemeen, wat daarentegen hun als menschen bevolen wordt, nobis cum iis commune est. Wat den Joden als Joden geboden wordt, blijft voor hunne rekening, maar wat hun als mensch wordt geboden, moet voor ons eenen anderen vorm aannemen. Zoo ontstaat b. v. de vraag, wat aan hen als menschen geboden werd in verhouding tot den bodem en hun medebewoners, bij de verhouding, waarin hun land stond tot de regentijden, tot de bijwoners, slaven en tot de particuliere omstandigheden en gelegenheden. Doch dit is regel, dat men, wat de personen Bij
al
creaturae en
betreft,
moet abstraheeren, totdat
men den mensch
heeft; bij
de omstandigheden
moet men abstraheeren, totdat men de algemeen menschelijke toestanden krijgt en wat het object betreft, totdat alle bijzondere qualiteiten verdwenen zijn en de zuivere verhouding van hen als mensch tot het object als nudum objectum
humanum uitkomt. Men mag niet zeggen
e7ikele
bepalingen over
te
nemen en de andere onge-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's