GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 121

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 121

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

119 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

van den oogst nadert. Of gelijk de vrouw, die den zimrdeesem aan het deeg toevertrouwt om dan te wachten, totdat de deesem het geheele deeg doortrokken heeft. — Zoo ook hier. God de Heere heeft eerst den akker, het deeg door buitengewone middelen bewerkt en daarna aan den akker het zaad en aan het deeg den zuurdeesem toevertrouwd (tot na den dood der apostelen) maar nadat dit is afgeloopen, nadat het zaad des Evangelies is gestrooid, neemt de Heere rust, treedt er voor God een sabbath in na dien buitengewonen arbeid; het is als wacht de Heere totdat het geheele deeg doorzuurd ;

en het koren

rijp is.

Wij nu leven in die pauze, in dien sabbath; en daarom maakt het op ons den indruk, alsof die pauze het gewone, die sabbath het eigenlijke is en alsof aan het begin en aan het einde iets extra-ordinairs staat. Doch zoo is het niet het is juist omgekeerd. De pauze is de exceptie en de voor ons buitengewone, ;

werking Gods is het normale, het eigenlijke. Het eigenlijke drama is tijdelijk geschorst. Wie derhalve de openbaring, zoo van het Nieuwe als van het Oude Verbond, wil verstaan, moet die pauze in zijn gedachten altijd doen inkrimpen tot één enkel moment. Die pauze mag voor ons nooit eene eigenlijke beteekenis hebben. De apostelen hebben dan ook altijd die pauze weggedacht en hebben wat te komen staat, de eschatalogische werrechtstreeksche

aan de buitengewone dingen, waarin zij leefden en die aan de pauze vooraf gingen. En vandaar heet het gedurig „nog een kleinen tijd" en vandaar hun altijd herhaald „Maranatha". De pauze rekende voor hun besef niet mede. Het groote werk Gods bestaat niet uit twee stukken met eene pauze daartusschen het is niet een buitengewoon werk A en een buitengewoon werk B, gescheiden door een lange pauze neen, de pauze rekent niet mee, het is één doorloopend buitengewoon werk Gods. In die pauze geschiedt hetzelfde als met het zaad in den akker gebeurt. Men neemt de wondere werkingen, die er met dat zaad plaats grijpen, wel niet waar maar toch hebben ze plaats. In die pauze heeft wel degelijk plaats kingen,

altijd

direct en onmiddellijk vastgeknoopt

;

;

;

het

zich

altijd

repeteerende

werk Gods,

n.l.

dat der ivedergeboorte, dat niet

voortkomt uit het proces der dingen, maar een werk is, dat regelrecht uit den hemel op de kinderen der menschen door God wordt gewrocht. Het is derhalve niet eene pauze gelijk aan een nutteloos rusten, dat alleen ten doel heeft om den vermoeiden werkman verademing te geven. Neen Het is eene pauze, die een noodzakelijk karakter draagt, die dient om, nu A is afgeloopen en volbracht, mogelijk te maken, wat in B moet gebeuren. Immers, voor die laatste periode kan aanbreken, moet het getal der uitverkorenen vol !

gemaakt Dit

zijn.

punt

is

daarom van het hoogste belang. Het

is

een geloofshelang, ook

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 121

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's