Locus de Consummatione Saeculi - pagina 195
College-dictaat van een der studenten
193
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). Eenerzijjds
verschijnt
van de verlossing; menschelijke factor
of
Als
factor
of
het
mei de zonde en als verzoenende de zonde; de
menschclijk object, dat lijden moet en de goddelijke
het goddelijke object, dat verlost.
het snijpunt
volk
Hij plaatshekleedend^ anderzijds als de Teweegbreng er
als beladen
van
de Christus
af en
Daarom
ligt
in de unio
die beide lijnen. Dit mysterie ligt in zijnen
aan
ligt ze
op
het hout des kruises hangt,
Hem
(object).
dan
naturarum
naam: Immanuel.
al de zonde
is
van
Hij moet onder dien last bezwijken.
het
Maar
Hij moet nu
ook verlost. Dat is het eenige, ivat gebeuren moet. Welnu, het aan den morgen van den derden dag. Daarom ligt in de opstanding onze rechtvaardigmaking, daar deze het bewijs is, dat de zonde iveg is, dat Hij ervan verlost is. Dat was het cidmineerend punt van heel het verlossingswerk. Dit heilig mysterie evenwel, dat aan het kruis en in de opstanding uitkomt, was in de profetie van Israël nog maar uitgestippeld en in zijne groote lijnen
geschiedt
getoond.
We zoeken dan nu de subjectieve De algemeene aanduiding is: God
lijn
op.
zal
u
verlossen. Hij
is
onze rotssteen, onze
hulpe, ons hoog vertrek, onze toevlucht, onze sterkte.
Doch hoe zal die verlossing van Gods wege ivorden gerealiseerd? ~ zoo moet de tweede vraag zvjn. En dan is het antivoord: daardoor., dat God zelf tot ons komt en in onze menschelijke natuur ingaat om zich onder onze zonde te bidgen. Het is dan ook opmerkelijk, dat dit groote feit, dat de Verlosser mensch zou zijn,
3
:
reeds in de eerste openbaring in het ^larndijs duidelijk
15.
De auctor
is
Satan en
tusschen
verlossing
zal
is gevindiceerd. Gen. en dat niet tusschen den „tusschen uiv zaad en dat der vrouw", dus de
God. „Ik zal vijandschap zetten"
Mij ;
maar
gerealiseerd
;
worden door een mensch raadselachtig aangeduid
door „het zaad van eene vrouw."
Deze
eerste
profetie
wordt verder geheel
in
de schaduw gelaten en omdat
anders allicht eruit zou kunnen worden op)gemaakt, dat een held de verlossing zou brengen, ivordt nu weer meer, om alle verwarring te voorkomen, het algemeene denkbeeld aangegeven, dat de verlossing van God zal komen. Eerst daar, ivaar Gods speciale openbaring begint, gaat die verlossing kleven
aan menschelijke personen en geslachten. Aan Abraham wordt eene epexegese van Gen 3 : 15, als het heet „aan uw zaad" (i)i het enkelvoud, gelijk de apostel in den brief aan de Galaten met nadruk opmerkt). Het zaad der Yrouw wordt dus het zaad van Abraham. Daarna gaat de belofte over op een der twaalf zonen van Israël n.l. op Juda en in den stam van Juda wordt de profetie der verlossing nader gehecht aan het huis van David. Het eerst vindemve deze lüondere profetie, waarin eigenlijk het geheele mysterie ontsluierd ligt, in 2 Sam. 7 : 12, 13 s s. Er is hier sprake van een huis van steen en een, uit
gegeven
13
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 195](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's