Locus de Consummatione Saeculi - pagina 227
College-dictaat van een der studenten
225 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
Efraim ieder apart genomen. (Dan is uitgezonderd, naar men vermoedt, omdat uit dien stam Judas Iskarioth is voortgekomen )
Er blijkt hieruit verder, dat de kerk op aarde en die in den hemel in nauw verband met elkander ivorden gebracht. Zvj beginnen hoe langer zoo meer tot elkander te naderen: i*'. door de getallen, waarmede ze worden geneomd (ivant 144000 of 12 X 12000 is natuurlvjk symbolisch en drukt ook uit „eene schare, die niemand tellen kon") en 2 doordat de eene direct 02^ de andere volgt Eindelijk heeft daarop de opening van het zevende zegel plaats en dit zevende zegel loopt door tot aan het eind der Apocalyps. In dat zevende zegel komt de
tiveede
openbaring van Gods toorn. Doch, eer het gaat iverken, ontstaat
van omtrent een half uur, naar luid van Openb. 8 : 1. liet Lam wacht op een gebed. De Christus is met zijne kerk één en nu bij het naderende einde der dingen heeft Hij die kerk verin
den hemel eene
stilte
Lam wacht
Het
op
iets.
daardoor leeft zij nu wieer met Hem. Het verlangen der Bruid naar ; Bruidegom is sterker geivorden en nu komt er een gebed van de kerk oj)
zegeld
den
aarde en van de kerk in den hemel om het einde te verhaasten. Die twee gebeden klimmen voor den troon op en zijn mede een der instrumenten, waardoor de openbaring van Gods toorn, ivaardoor het einde komt (vs. S). Er moet veel reukwerk bij die gebeden om ze te ontzondigen. Die gebeden zijn nu een^ van de middelen, want naar vs. 5 wordt daardoor mede de toorn Gods op aarde gebracht. We hebben hierin dus de symbolische aanduiding, zij dat verhoord zijn. Het oordeel tvordt alzoo nu eene daad van Christus met zvjne kerk. Het Lam met de heiligen openen hier het tafereel.
Voor de verdere evolutie krijgen we nu het beeld van de bazuinen
n.l.
als
vallende onder het zevende zegel.
De
vier eerste bazuinen loopen weer kort
VS.
7—13:
Het begint
te
tweede
„
:
derde
„
:
vierde
„
derhalve
is
eene
:
de zee wordt aangetast; de rivieren en de fonteinen der wateren aawg^e^asif; het firmament aangetast.
openbaring van
aantastende, de in die
KTLOig zelf
af.
eerste bazuin: het plantenrijk ivordt aangetaste-
v-xCcis
Gods
toorn,
niet
sociaal,
maar de
verborgen doodskiem wordt openbaar en
iverken.
van Gods Gods toorn alleen gewerkt werd met de elementen, die in den xofffiog zelf besloten waren ; terwijl bij deze tweede gol ving, bij deze bazuinen de verrdelende macht uit den hemel komt : hagel en Verder
toorn,
vuur,
is het
dat
bij
verschil tusschen de eerste en deze ticeede openbaring
de
een berg van
eerste golving van
nmr
in de zee geivorpen, zoodat zij bloed iverd; eene ster,
lp
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 227](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's