GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 425

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 425

College-dictaat van een der studenten

1 minuut leestijd Arcering uitzetten

93

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek),

Daarop treedt het Christendom de wereld in. De philosophie had zich langDe in Scholastiek bezinlvsels gegeven in Griel^enland en Rome. Schriftuur was toegenomen tot verbreiding der kennis. Groote werlvzaaraheid der afschrijvers in die dagen, en in scholen werd tot het vormen van intellectueele kennis in trivium en quadrivimn gearbeid. Doch dit formeele pogen bedoelde nog volstrekt niet de logische, juridische, medische en natuurkundige kennis uit elkaar te houden. Het voortplanten der kennis ging niet uit van de scholen, maar van de enkele personen; cf. Hippocrates op medisch, Galileï op physisch gebied. Zoo waren er ook opzettelijke scholen om wetten te leeren. Enkele juristen gaven juridische ontwikkeling en traden als commentatoren op. In dezen toestand vond het Christendom de zaak en liet ze zoo liggen. zamerliand

De

eerste

duw

der Grieksche philosophie

om tot meer universeele intellectueele

In de Middeleemven is dan ook geen kwestie van philologische, juridische, medische en physische studie, het blijft hij de scholen kennis

te

komen, werd

gestuit.

met hun trivium en quadrivium. Alleen de theologie kreeg in de priesterscholen eenigszins een eigen ontwikkeling.

Waaruit is opgekomen?

in de

13<^

e

n

14'ie

eeuw het U n

i

v e

r s

i

t e

i

t s

wezen

De oorspronkelijke juridische faculteit heet niet juridische, maar de faculteit van de decretalen d. w. z. van de pauselijke decretalen. Ze was oorspronkelijk een faculteit van kerkrecht, zooals men thans zou zeggen. Het begrip van Canoniek recht moet niet te eng genomen. Het omvat zoowel het recht van kerk als maatschappij. Ook zijn er uitspraken in omtrent een gansche reeks van zaken, die tegenwoordig in het burgerlijk en strafrecht thuis hooren? Waardoor ontstaat nu eerst daarna een begin van studie van wat wij de tegenwoordige jurid. fac. noemen? Hierdoor, dat de Bourgondische koningen en Italiaansche republieken civilisten aanstelden als ambtenaren. Te voren konden alleen de klerken lezen en schrijven en was alle begin van ontwikkeling een geestelijke actie. Thans werden er civiele bureaux opgericht en gaf het kansclarijwezen de eerste aanleiding tot het opkomen van een stand van menschen, die opzettelijk onderwijs ontvingen om in bepaalde zaken te kunnen optreden. (De kanselarij arbeid bestond in het leeren van wetten en het maken van verschillende tabellen, etc.) Daarna trad het juridische wezen op den voorgrond. Was de kanselarij bij de Staten het rechterlijk wezen, door den strijd tusschen Romeinsch en Germaansch recht kwam men tot wetenschappelijke kennis en werd uit dien -

strijd

de juristerij geboren.

Het Staatsrecht der

als zoodanig, als zelfstandig vak,

werd

in de laatste

eeuw

Republiek niet onderwezen. In Amsterdam was er aan het Athenaeum

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 425

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's