GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 87

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 87

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

85

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek.)

punt daarmede afgeloopen. Wanneer de Roomsche kerk geen enkele duidelijke plaats aanwijst, dan is die er ook niet en dan staat voor ons vast, dat Grods Woord liaar dogma niet leert en dat dus wat zij beweert, dat be-

van

dit

staat, er niet is.

Waarop beroept Rome zich dan wel? Eerst waren deze plaatsen zeer weinige: Matth. 12

32 en

:

Cor. 3

1

Lang daarna voegde men Kon. 13

1

16

13,

:

2

Kon.

men

:

11-15.

er allerlei 1

:

3,

I

bij,

als

Cor. 15

:

:

29, Matth. 5

:

29,

Luk. 12

:

10,

met de twee eerstgenoemde bij Bellarminus. Verder beroept de Roomsche kerk zich nog wel op andere Schriftplaatsen, :

9; zoo vindt

ze

die dat voor ons niet zijn,

De twee

n.l,

op plaatsen uit de Apocryfen.

plaatsen, die eigenlijk alleen in

aanmerking komen,

de beide

zijn

eerstgenoemde en daarom wordt eigenlijk ook alleen maar over de eerste de strijd gestreden.

Matth.

avza ovTE

12

:

32.

sv zovxco

Het komt tm

hier vooral

aiatvi ovve êv

xa

aan op deze woorden: oux

acpsd-t^aerat

^ifIXovzi,.

beweert men, dat er tweeërlei acpsaig rüv afiaQxióv is n.l. d. i. het sacrament van de poenitentia hier in dit leven en de acpsaiq èv xcp usUovxl d. i. de absolutie door satisfactie na den dood. Antwoord: P. ook al werd in deze plaats geleerd, wat Rome beweert, dan volgt daaruit nog volstrekt niet het bestaan van een purgatorium maar er Hieruit

de

blijkt,

acpsaig êv xovxcp

zoo

xa almvi

;

zou

alleen uit zijn te constateeren, dat de mogelijkheid bestaat eener cqpeöis

na den dood, zonder dat hier iets gezegd wordt van de wijze, waarop zulk eene atpsaig tot stand komt. 2". Blijkt er dan uit, dat er na den dood aqpfaig tav ccficcQxiêv plaats heeft? Dat staat er duidelijk. De Heere Jezus sprak dan ook altijd tot zijne discipelen over een tweeërlei acpsaig „Zoo wat op aarde gebonden zal zijn, dat zal in den hemel gebonden zijn enz." (cf. o. a. Matth. 16: 19). Dat wil zeggen: tav KuuQxiwv

op aarde uitgesproken, draagt slechts een voorloopig karakter; de definitieve, absolute komt eerst in de aiwv 6 (léUcov, het eindoordeel komt eerst in het laatste oordeel door Christus. Met deze algemeene leer der Schrift quadreert ook deze plaats. Voor de zonde tegen den Heiligen Geest bestaat alle

geen

acpsaig

acpsaig,

noch in den dienst van de tegenwoordige kerk,

noch in het

laatste oordeel.

Ze zegt dus niets aangaande het bestaan van een purgatorium zelf; maar alleen, dat er nog een acpeaig komt n.l. in de yigioig aan het einde der eeuwen, in het judicium supremum. 1 Cor. 3:11-15. Ook de bedoeling van deze plaats is niet twijfelachtig.

leert

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 87

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's