Locus de Consummatione Saeculi - pagina 469
College-dictaat van een der studenten
137
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
omdot
3".
gehoorzamen
omdat
4".
voor het schepsel
verplichting
de
vrvjmacht
deze
uit
om
te
volgt;
alleen in deze vrijmacht de
schepsel tegen het souvereine gezag
te
macht
schuilt
om
verzet
van
het
breken.
In generale beduiding nu kan vayi gezag op elk ^gebied van het bewuste worden gesproken. Gode komt het gezag toe op het gebied van het
leven
denken, op het gebied van het
heilige,
op het gebied van het schoone, kortom
menschen bewuste levenssfeer. In den co n er eten hier bedoelden zin daarentegen, wordt gezag genomen als zich bepalend tot het zeggenschap over den persoon, zoo van den vader over zijn kind, van den man over zijne vrouw, van een heer over zijn knecht, van een vorst over zvjn onderdaan en van God over allen; alle vormen, die onderstellen een band in geheel
's
of betrekking tusschen persoon en persoon.
Ook voor
God
in
dezen
in
is alle gezag ten slotte Godes. Niet alleen, ivyjl onder menschen het im,perium over onzen jjersoon maar ook ivijjl geen gezag van mensch over mensch
zin echter
gezagsvraag
alle
zelven
ligt,
dan
een Sóg ^ol itov arw heeft
ectypisch en als uitvloeisel van het gezag Gods.
Gezag onder menschen, door geweld verkregen is geen gezag, maar overmacht en ook gezag, dat opgericht is door afspraak of vrijjiüillige onderiverping is daarom geen gezag, ivijl gezag uit zijn aard om^ernietigbaar is en niemand over zijn eigen persoon of over de zijnen anders beschikken
mag dan naar Gods
Wil. Zoo gaat dus
Gods souver ein gezag over
onzen persoon in al onze verhoudingen, waa.rin we en
steeds
God
het
is
absolute onderwerping
Terecht
die
deswege
de
geheel
andere personen staan
omnipraesent ons Z
ij
nen
ivil
oplegt en
wil eischt.
Fransche Revolutie aan
het
„ni maitre" het
Gods wegvalt, valt va.n Dieu" laten voorafgaan, eerst beeldt de mensch zich in en mensch over mensch ook het gezag van
„ni
als
zelf zelf
heeft
zelf,
aan dien
tot
God,
d.
i.
in valschen zin
het gezag
vrijmachtig
te
zijn.
Daar
intusschen
de
mensch niet zich zelf voortbrengt, maar afhankelijk naar ziel en lichaam hem heen en evenmin zich blijft van den kosmos en de menschheid om zelven kan in stand houden, vloekt deze geheele voorstelling tegen de iverkelijkheid en moet daardoor leiden tot eene steeds verder gaande ontbinding, die eindigt in den socialen chaos.
I.
Eerste
toekomt,
opmerking.
behoort
niet
tot
Een onderzoek naar de plaats, hef
die
aan den magistraat
soteriologisch deel der Openbaring, althans niet in
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 469](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's