Locus de Consummatione Saeculi - pagina 570
College-dictaat van een der studenten
238 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). 1".
In de
Christologie
is
deze quaestiO; zoo kras als nog nooit geschiedde,
Vleeschwording des Woords. Waar toch Wordt het Woord vleesch door vleesch uit het bestaande vleesch te nemen, of door schepjying van een nieuw vleesch? Aldus hebben we hier de quaestie van zoo straks in een bepaald en concreet geval, n.l. op Christus toegepast, en wel, of de Zoon van God, wanneer Hij vleesch en bloed aanneemt, expres en apart geschapen vleesch en bloed aanneemt, dan wel of Hij, door de menschelijke natuur aan te nemen, vleesch en bloed aanneemt, dat in den mensch reeds bestond. De Christelijke kerk heeft altoos geleerd, dat Christus vleesch en bloed aannam uit de maagd Maria tegenover de Anabaptisten, welke beweerden, dat Christus wel geboren is uit de maagd Maria, maar dat hij geen droppeltje bloed en geen vezeltje Vleesch van Maria nam, maar dat door een wonder in den schoot van Maria nieuw bloed en nieuw vleesch voor Hem geschapen is. Hierbij komt hetzelfde dualisme uit, want het vleesch en bloed van Maria verkeert èv ra -jtovrjQai. In Munster leerden ze hetzelfde met betrekking tot de regeering. Tegenover den wereldschen staat creëerden de Anabaptisten een nieuwen aparten staat, tegenover de wereldsche Overheid en regeering riepen zij een nieuwe Overheid en regeering in het leven. Dit nu is hetzelfde, als wanneer ze leeren, dat
opgeworpen en wel wat
Woord
het
vleesch wordt,
betreft de
rijst
de vraag
:
Christus apart gecreëerd vleesch en bloed 2.
Ditzelfde geldt
bij
aangenomen heeft. tot de regeneratie, want de
hen ook met betrekking
Vleeschwording des Woords en de regeneratie zijn de twee groote feiten, waardoor de genade uitkomt. De G-eref. kerk belijdt, dat het hetzelfde ik van den mensch is, dat door de zonde in eene verkeerde richting is omgeslagen en dat wederom terug omgekeerd wordt naar God, zoodat het ik van den mensch dan eerst bekeerd en weer goed wordt, als de oude wil recht gebogen wordt om niet meer de zonde te willen en als het verstand, dat door de zonde verduisterd is geworden, verlicht wordt door den cpmtLaiióg. De nalaibg av&QaTtog en de véog av&Qomog bestaande in e'énen avQ-Qwnog, ivelke av&Qanog eene richting heeft, die men noemt plus of minus. Gelijk er bestaat een afdalende reeks en een opklimmende, die
—
a en
+
a, terwijl
die eerst het karakter
a dezelfde a
van
Ttalaibg
men noemt
zoo ook bestaat er eenzelfde av&Qcanog, avQ-Qo^nog en daarna van vtog av&Qanog draagt. blijft,
De Anabaptisten daarentegen
(en op het stuk van regeneratie zijn er ook in de Geref. kerken nog veel Anabaptistische consequenties merkbaar) beweerden, dat door de regeneratie naast den ouden mensch een nieuive mensch wordt
ingeschapen in het kind vayi God. Zoo zijn het dus huis
saaniwonen,
een nalaióg en een
vïo<s
tivee
menschen,
die in één
ch&Qomog. Deze twee voeren
strijd,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's