Locus de Consummatione Saeculi - pagina 684
College-dictaat van een der studenten
352 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
veradoning scheukt aan het leven der natiën. Oorlogen in dien zin doen een hooger motief opkomen, verlieffen de natiën en verhoogen den levenstoon logen
der volkeren. In de 19^«^ eeuw is er gQQw periode, waarin liet leven der natie zulk een hoogen stand had bereikt als in de periode na Waterloo, nadat door de drie verbonden mogendheden Pruisen, Rusland en Oostenrijk de vrijheid was bevochten. Engeland muntte het meest in de dagen van Pilt in zijn
staatsieven en exploiten
uit,
toen het voor niets terugdeinsde,
mogendheden in bedwang hield. Meer nog toont God in het scheppen der geesten, dat de
maar met
zijn
ontzaglijke vloot de
in
zulken
pelijk
tijd
terrein,
op het gebied der kunst.
hetzij
de groote worsteling
Deze
geniale machten juist
het hoogst opkomen, hetzij op wetenschappelijk of maatschap-
We
met Spanje en Napoleon, toen
zagen
dit in
er geniale
ons land na
mannen
optraden.
van het nationale leven door het optreden van machtige geesten, greep ook in Duitschland plaats in de dagen van Stcin, toen na den slag bij Jena Duitschland vernederd was geworden. Thans resten ons nog in deze § twee observaties en wel de lex naturalis verheffing
en de resistentia. A. D e 1 e X n a t u r a 1 i s. De quaestie van de lex naturalis is nog dezer dagen ter sprake gekomen in de Nieuwe Rotterdamsche Courant, en wel in een necrologie over j)t'of. Buys. Daar toch werd gezegd, dat tot op Buys steeds een generaal staatsrecht werd gedoceerd, doch dat sinds deze professor optrad niets dan het positief recht werd geleerd. Dit is zoo. Het ligt op dezelfde lijn, is dezelfde ontwikkeling als in de § uit het Pantheïsme is afgeleid. De gedachte rust hierop. Er recht op zichzelf, recht is alleen dat, wat de Overheid als recht Deze beschouwing staat ook weer niet op zichzelf, maar is zeer oud. Dezelfde quaestie vindt men weer in de Middeleeuwen, en wel bepaald in den
geen
hesta'at
vaststelt.
tusschen de Realisten en Komina.listen. De Realisten leerden, dat de algemeene begrippen op zichzelf bestaan, in de bijzondere verschijningen^ * behooren ze ook wel, doch niet dan na eerst bestand gehad te hebben in zichzelf. De universalia ante rem. De Nominalisten daarentegen zeiden het universtrijd
sale in re
Past eerste
is
dus alles in
est,
dit
re.
dan
nu
toe
op
die,
dat
er recht bestaat in
het
reclit,
verkrijgt
mot
tiveeërlei
heschomving. De
een algemeen begrip
algemeenen algemeen begrip recht bestaat, dat alleen door den Staat als recht gesteld is. Deze laatste beschouzin,
recht; de tweede zegt, dat er geen
recht
is,
wing
is
wat
positief
weer door Hobbes, gedeelteli)k door Des Cartes en door Spinoza uitgewerkt, en wel zoo, dat ten slotte het positieve recht gestempeld werd tot abstrltiiit
later
recht, zoodat er buiten dat positieve, door
den Staat gegeven recht,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 684](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's