GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 725

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 725

College-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

393 *

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

kan

fjenoeind ivonlen.

war en ze wisten T/iaiis

III.

re

Ze gevoelden dus, dat het niet klopte, ze raakten inde komen. we nagaan, waarop onze Gereformeerden deze

er niet uit te

zullen

deneer ing gegrond hebben. Vier redenen zijn er aangevoerd: 1".

E

mandato

dlvino.

2^.

E

tltalis in

sacra scrlptara, magistratib as concessls.

3".

E ralionlbus. Ex exempUs.

i'^.

We

A.

hun e

beginnen met de opmerking,

dat,

voor zooverre de Gereformeerden

(immers ze doen het ook geen enkele uitspraak aanvoeren uit het Nieuwe Testament, hunne uitspraken ontleend zijn aan het Oude Testament; en wel,

gevoelen

op

de

Heilige

Schrift

gronden,

rationibus), ze

maar

dat al

in

engeren zin genomen,

zij

zich beroepen, ontleend

van

zijn al hun lüoorden van de Heilige Sclwlfl, ivaarop aan dat deel van het Oude Testament, waarin het volk

Is)'aël optreedt.

a.

Deut. 17

vs.

18-20.

Er wordt gesproken van een' koning, die over Israël zou regeeren. Uit deze woorden argumenteerden de Gereformeerden als volgt: Hier wordt van den koning gezegd, dat hij verplicht is het boek der wet, de iTlin, ter hand te nemen, in

die

torah

thuis

te

zijn,

en te zorgen, dat

liij

hare geboden bewaart. De

torah nu sluit niet alleen persoonlijke, private en kerkelijke plichten

God in engeren zin, leven betrekking hebben, dus ook de zoogenaamde eeiste ook

de

verplichtingen

volgt dan,

tegenover

in,

maar

die op het religieuse tafel

der wet. Daaruit

dat aan den koning de verplicliting opgelegd wordt

om

de eerste

handhaven. Moet nu de magistraat in 't algemeen de eerste tafel handhaven, dan moet hij toezien, dat er geen andere goden voor Gods aangezicht bestaan, dat er geen beeldendienst in het land besta, dat de Naam des Heeren niet worde gelasterd en dat de Sabbath gehouden worde. Dan ligt het in den aard der zaak, dat aan de Overheid een recht van inmenging in kerkelijke aangelegenheden moet worden toegekend. Aan de afgoderij van Rome om de hostie, een stuk brood, te aanbidden en aan den beeldendienst in de kerk moest de Overheid daarom iji die dagen een einde maken. Dat deze redencering zivak is, is bij het lezen der verzen in het oog gesprongen. Wat toch staat hier? Dat de koning de torah moet lezen. AVij zouden zeggen, dat men eiken dag in den Bijbel moet lezen. Zegt men: de burgemeester van Amsterdam moet eiken dag in den Bijbel lezen, dan is dit volkomen gemeend, maar daarmede is nog niet gezegd, dat hij de eerste tafel van de wet moet handhaven. Was dit waar, dan zou hij niet alleen de

tafel

te

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 725

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's